Blackberry gaat ten onder aan gebrek aan innovatie

Wie kent ‘m nog? De Blackberry. Heel even de meest verkochte en populairste smartphone ter wereld. Maar nu gunt niemand het totaal achterhaalde toestel nog een blik waardig. Jongeren al helemaal niet. Blackberry is in korte tijd verworden tot een merk voor bejaarden. Gewoon niet cool genoeg. Zo snel kan het dus gaan in de hightech wereld van de telefonie. Het Canadese bedrijf RIM lijdt door dit alles een operationeel verlies van 950 miljoen dollar in het tweede kwartaal van dit jaar. Het verkocht in deze periode nog maar 3,7 miljoen mobieltjes, een laagterecord. Het zag zich gedwongen het nieuwe model Z10 volledig af te schrijven voor het luttele bedrag van 930 miljoen dollar. Wij vragen ons af hoe een bedrijf dit soort financiële tegenslagen kan overleven in een markt waarin Apple en Samsung de touwtjes stevig in handen lijken te hebben. Niet dus. Met als gevolg massaontslag, reductie van het assortiment van zes naar vier toestellen en het koortsachtig zoeken naar strategische (lees: winstgevende) alternatieven. Als die er nog zijn tenminste. Het verhaal van Blackberry begint akelig veel op dat van Nokia te lijken. Beide bedrijven vergaten de drie belangrijkste lessen voor succes op de telefoonmarkt: innovatie, innovatie en nog eens innovatie. Blackberry bleef halsstarrig vasthouden aan een minuscuul toetsenbordje toen de concurrentie massaal overstapte naar een touchscreen. De rest is geschiedenis.

Mocht u zo’n sukkel zijn die onlangs toch nog zo’n Z10 heeft aangeschaft, dan heeft u twee opties. De eerste is om er niets mee te doen, het toestel in het plastic te laten zitten en het dertig tot veertig jaar op een warme en droge plek te bewaren. Wie weet is het apparaat tegen die tijd wel een collectorsitem en dus geld waard. De tweede optie is om uw mobiel tegen de muur kapot te gooien en het goud en andere edelmetalen eruit te halen. Van het geld dat u dit oplevert koopt u een fatsoenlijke telefoon. Van een ander merk, dat spreekt voor zich. Blackberry heeft zijn langste tijd gehad.

Update: Wat doe je als je bedrijf op instorten staat? Dan koop je een bedrijfsvliegtuig van enkele miljoenen natuurlijk. Een tweedehandsje, dat dan weer wel. Ook Blackberry moet op de kleintjes letten. Helaas moet het in juli gekochte vliegtuig deze week weer worden ingeleverd in het kader van een grootscheeps kostenbesparingsprogramma(prima Scrabblewoord overigens).



Join the Conversation