’s Morgens, spitsuur. Van ellende heb je je stuur opgevreten omdat je midden in je eigen woonwijk al in de file stond waardoor de kinderen op de seconde af 3 minuten te laat op school zijn (oew…het regent…eng…mensen kunnen blijkbaar niet meer autorijden zodra er een ruppel op hun raam valt…dan wordt het namelijk heel eng en veroorzaak je een file…in een woonwijk…). Dat uitgerekend op het moment dat jij de baan wil oversteken de RET besluit dat er ook zo nodig een metro langs moet, daar heb je je al bij neergelegd.
Met een bezweette rug en stukjes nepleer uitspugend bereik je de schooldeur. Je twee engeltjes from hell trekken zowat je broek naar beneden “Pappa doe de deur nou open!”. Als uiteindelijk een streng kijkende juf opendoet geef je de kinderen een snelle kus en denkt: ‘zoek het lekker zelf uit met de juf, I’m outta here!’. 3 Keer te laat betekent een reprimande van de hoofdmeester maar het zal je een rotzorg zijn op dit moment.
Het enige wat je wilt is aansluiten om de snelweg op te mogen. Snelweg. Heerlijk woord. Behalve als je in Rotterdam woont. Daar vinden ze het leuk om juist op die gerse stukken waar je effe flink uit kan halen matrixborden neer te zetten.
80.
Tach-tig.
Op de snelweg.
Waar ze in de rest van Nederland de 80 kilometer zones ’s avonds opschalen naar 100 of snelwegen van 120 naar 130 hebben opgewaardeerd houdt Rotterdam halsstarrig vast aan het gangetje van 80.
Tach-tig.
Iets luider uitspreken van dat woord levert een flinke groene rochel op in je mond. Maar goed… Het zal wel met de moraal van dit verhaal te maken hebben, komen we zo op.
Op naar je werk. Ervaren als je bent weet je precies wanneer gas te geven of los te laten. De 70 kilometerzone bij het forensenwerkgebied staat alleen aan de rechterkant van de weg vast. Links niet. Links is goed. Rechts is slecht. 70 Kilometer wordt 50 kilometer maar daar doen we niet aan. Dat geldt alleen voor Rechts.
120 is beter. Met een zelfvoldane grijns knal je d’r langs. Je weet precies in te schatten wanneer een idioot op de baan naast je op het laatste moment wil invoegen door vol op de rem te gaan staat zodra er een gaatje openvalt waardoor degene achter hem in paniek naar links moet uitzwenken. Geen probleem voor jou. Dit was ingecalculeerd. Als een hinde zoef je op 5 centimeter afstand van de vangrail er langs. Maar dan…
De Brug.
De Brug doet iets met het menselijk inschattingsvermogen.
De Brug is namelijk doodeng.
De Brug heeft een opgang van zeker een kilometer waar je 100 mag. Het overzicht is riant te noemen. Zodra je de opgang oprijdt zit je op de rechterbaan en komt er verkeer van links. Jij hebt hoe dan ook voorrang dus je bent altijd safe. Omdat het zo overzichtelijk is ben je sowieso safe. Je kunt met 110 de brug oprijden. Wat doe je als je met je fiets een heuvel op moet rijden? Je neemt een aanloop toch? Je trapt flink wat harder om zo geleidelijk mogelijk de brug op te komen. Met een auto is dat niet anders. Je rijdt een heuvel op dus moet je iets meer gas geven om die 100 km/u te behouden.
Maar het bizarre is dat mensen het ruim een kilometer vantevoren spaans benauwd krijgen van De Brug.
Ze laten het gas los.
Tot ze 60 gaan.
Waar je 100 mag.
Waar je 130 kán.
60.
En jij zit er achter waardoor je op de sceonde nauwkeurig 3 minuten te laat op je werk komt.
Aan al die mensen die bang zijn voor De Brug: stop met autorijden. Alsjeblieft.