Gaan we even lekker door met de Snowpocalyps Des Doods. Het zal u vast nog niet opgevallen zijn, maar we hebben een witte Dag van de Taal, Kunsten en Cultuur dit jaar! Feest! Onze verzakende docenten kwamen gisteren bijeen in Groningen om aldaar de Talen, Kunsten en Culturen te vieren door middel van boeiende workshops en lezingen. Om daar te komen namen ze uiteraard allen de trein, want dat doen leraren nu eenmaal. Gelukkig zijn onze spoorwegen in 1995 geprivatiseerd, dus dat is geen probleem en werkt als een trein (sorry). Want privatiseren is handig, dat weet een kind. Het kost de belastingbetaler uiteindelijk minder, de markt doet het werk en de geleverde kwaliteit wordt hoger. Goed idee, joh!
Daarnaast is het ook handig om het spoor en de treinen in de handen van twee verschillende bedrijven te plaatsen, zodat er optimale communicatie kan plaatsvinden tussen deze twee en de Kamer geen zunig opgespaarde centjes hoeft te spenderen aan spoeddebatten. Goed, we weten allemaal hoe het afliep: ProRail en NS werden dikke maatjes en alles loopt gesmeerd. Lekker gedaan, VVD! (oké, onze vrienden van D66 en PVDA hadden ook een paars vingertje in de pap).
Niet dus. De aandelen van de NS bleven in handen van de overheid en Prorail en NS stevenen in volle vaart af op een proefscheiding. De leraren zijn blijven staan op het traject Groningen-Delfzijl en de rest van Nederland stond wanhopig te twitteren vanaf station Utrecht of verbrast de spaarcenten bedoeld voor dat weekendje Centerparcs aan een of andere afzetter in een Mercedes, ook wel taxichauffeur genoemd. Beetje jammer. Of, vaker gehoord: ‘’DRIEWERF GODVER VIJF CENTIMETER SNEEUW EN ALLES GECANCELLED WAAR GAAT HET HEEN MET DIT LAND DIT KAN TOCH NIET IN RUSLAND RIJDEN DE TREINEN ALTIJD NIET TE GELOVEN EN DAN NOG GRATIS KOFFIE AANBIEDEN IN JE AARS MET JE KOFFIE!‘’
De privatisering aanhalen als reden voor de technische storingen. Dat klinkt logisch. Of wil je zeggen dat onze overheid ook maar meteen een treindienst moet runnen, en dat dat gegarandeert storingsvrij is?
De privatisering aanhalen als reden voor de technische storingen. Dat klinkt logisch. Of wil je zeggen dat onze overheid ook maar meteen een treindienst moet runnen, en dat dat gegarandeert storingsvrij is?