Goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Daar houden we van, we zijn tenslotte Nederlanders he. We verwelkomen prijzenoorlogen in de supermarken met open armen en veilings-, kortings- en couponsites spelen handig in op de zoveel-voor-zo-weinig-mogelijk mentaliteit van de consument van de Lage Landen. De duizelingwekkend hoge kortingen die gegeven worden, zorgen ervoor dat we als blinde paarden het internet afstruinen en van gekkigheid niet weten welke voucher of bieding we moeten aanklikken omdat alles zo belachelijk goedkoop is. Mooi man. “Goedkoop is duurkoop” wuiven we weg want hee, het kostte eerst echt anderhalve rib uit je lijf en nu nog maar bijna niks!! Dat kan niet fout gaan! Van grasmaaiers tot liposucties, alles is met korting te krijgen. Geweldig! Maar is dat het wel? De klachtensites liegen er niet om. Vaak worden er gouden bergen beloofd maar blijkt het in werkelijkheid meer op een berg puin te lijken. Kwaliteit kan je gewoon niet voor een bodemprijs kopen, die korting moet tenslotte toch ergens op gegeven worden. Bedrijven die op dergelijke sites adverteren moeten een torenhoge korting geven en van wat er dan nog overblijft moet er vijftig procent (!!) nog eens afgedragen worden aan de coupon- of veilingssite. De verdienste is dus zo ongeveer….nul, evenals de vaste klanten die je eraan over houdt als adverterend bedrijf. Je grasmaaier of Ipad te laat, soit. Maar lichaamsbehandelingen voor bijna gratis, dat moet je niet willen. Tatoeages, permanente make up, en liposucties tegen dumpprijzen, dat moet je niet willen. Als consument heb je zelf een onderzoeksplicht en hoor je niet blind te varen op een prijskaartje wat eraan hangt. Vraag het maar aan Debora. Lekker goedkoop een tattoo laten zetten, nu levenslang verminkt en een risico op HIV. Lang leve kortingen! Mensen denk toch eens na. Wil je kwaliteit? Dan betaal je daarvoor. Doe jij nog je best als je met je uurloon van twintig euro via een couponsite voor de helft aan de slag mag en daarvan dan ook nog eens de helft naar de couponsite mag kiepen? Dan verdien je dus nog maar vijf eurotjes per uur. Hoe hard loop jij daar nog voor? En nee, bedrijven zijn niet verplicht om hier aan mee te doen, maar door de goedkoopzucht van de consument heden ten dage is het MKB genoodzaakt om zulke sprongen te maken om niet ondergesneeuwd te raken door de multinationals. Diversiteit en originaliteit telt niet meer in de jacht naar goedkoopheid. Jammer.
Een artikel is waard , wat de gek er voor geeft .
De prijs wordt NIET bepaald door de kostprijs ,
maar enkel en alleen door de concurrentie .
amen