De baasjes van Ryanair zijn boos. Heel boos. KRO Reporter bracht vier piloten onherkenbaar in beeld die hun werkgever, ultragoedkope luchtvaartmaatschappij Ryanair, afbrandden tot op het bot. Zo zouden de piloten in hun toestellen net genoeg brandstof mogen tanken zodat de overtocht van A naar B met een hoop extra bidden en een duwtje van god maar net gemaakt kon worden. Er zijn gevallen bekend waarbij de wind de kerosineloze vliegmachines nog net de laatste meters vooruit stuwden zodat de landingsbaan op enkele centimeters kon worden bereikt. Volgens de onherkenbaar in beeld gebrachte piloten staat ziek zijn bij Ryanair zo’n beetje gelijk aan plichtsverzuim en wordt er geen salaris uitbetaald. Dus doken – en duiken – piloten van Ryanair met mazelen, longontsteking, tyfus, malaria en andere vrolijke ziektes gewoon achter de knuppel om u, de kniertige vakantieganger, al bibberend van de koorts naar uw bestemming te vliegen (mits er genoeg kerosine in het toestel zit, dat is). Topman Michael O’Leary, die vandaag in Nederland was, verklaarde dat de verhalen van de piloten in het KRO programma Reporter je reinste quatsch waren en dat de goedkope vliegtuigen gewoon tot de nok toe gevuld zijn met kerosine. Piloten mogen zich ook best ziek melden. ‘Geen vuiltje aan de lucht. Dat gebeurde afgelopen jaar namelijk zo’n twaalfhonderd keren en al die keren is de piloot dus keurig vervangen’ aldus O’Leary. Nou kun je zeggen dat 1200 zieke piloten ook wat veel is, maar vooruit. De baasjes bekijken op dit moment op welke wijze zij juridische stappen kunnen nemen tegen KRO Reporter en riepen vandaag de klokkenluidende piloten op zich bekend te maken zodat zij flink geknuffeld kunnen worden waarna Ryanair
ze alsnog de laan uit kan schoppen kan bewijzen dat de piloten zich best ziek mochten melden en er liters kerosine mocht worden getankt. Totdat het tegendeel bewezen is blijven wij gewoon met Emirates vliegen, trouwens.
Graag zou ik willen weten van onze luchtvaart autoriteiten, wat zij zelf hiervan vinden, natuurlijk zullen ze hun antwoord klaar hebben. Want je kan zeggen wat je wilt, dit lijkt niet op loze kreten, het lijken wel keiharde feiten, alleen ontbreken voor ons de vewijzen. Wel weet ik dat men zal wachten tot het kalf verdronken is, dat die piloten hun leven op het spel zetten, kan bij mij helemaal niet in. Europese vliegmaatschappijen zijn naar ik meen, aan strikte regelgeving gebonden, dus.