[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=wtaq6AT9EVA&hd=1]
Ah, de NS. In theorie zou de trein de mooiste, rustigste en meest veilige manier moeten zijn om door de besneeuwde Hollandsche velden van A naar B te reizen. In praktijk blijkt het een faalhazerij van jewelste te zijn die bij menig gestrande reiziger homicidale oergevoelens opwekt (zie ook ons snowpocalypse-feuilleton van vorig jaar: 1, 2). Al drie dagen lang rijden de treinen (als ze al rijden, dat is. De Fyra in ieder geval niet) op een minimaal rooster en met kortere treinen waardoor de coupé’s overvoller dan overvol zijn. In Noorwegen, bij de meest noordelijkste spoorlijn van het land (sneeuw, ijs en diepvrieskou gegarandeerd), hebben ze dus helegaar geen last van dat soort geneuzel. Sterker nog: daar rijdt de trein als een zonnetje. En om te bewijzen dat het daar al-tijd rijdt hebben ze nu gewoon hoppekateetje dezelfde rit van Trondheim naar Bødø van tien uur lang in vier verschillende jaargetijden integraal van begin tot eind en met zonder storingen online geknald. Bovenstaand filmpje is een sfeer-impressie van een paar minutjes. Wat rijdt die trein toch lekker door. Kedeng kedeng, hoehoe. Volledige vier-seizoenen registratie hierrr en Engels uitleg over de extraspeciale vierseizoenenfootagemixer daarrr. Wij zijn treintjes kijken. Toet. Toet toet.
Is duidelijk dat de NS gereorganiseerd had moeten worden maar niet geprivatiseerd.
Extra investeren tegen dezelfde opbrengst doe je als bedrijf niet.
Is niet het enige wat ze veel beter doen.Marine heeft een paar jagers, composit matereaal, zo goed als stealth, snelheid–hou me vast: 92km per uur!!!!!
en natuurlijk kleine kanonnen, wel electronische richtmiddelen, en rakketjes
Kunnen wij met onze honderduizenden tonnen wegende zware drijvende schroothopen die nog geen roeiboot aankunnen (somalie) een voorbeeld aan nemen.
Sorry jacqueline, maar de vergelijking gaat naar mijn mening niet helemaal op.
Daar zijn wat redenen voor aan te voeren: Ik zie geen bovenleiding zoals in Nederland voor de stroomvoorziening, dat geeft ook veel problemen, het is dus een dieseltrein en ik zie geen wissels in het spoor verwerkt, die ook de nodige problemen kunnen geven. Het blijft een mooi filmpje, dat wel.
Succes met je site/blog, ik lees het graag.
Ruud
Dan moet de NS de wissels er ook maar eens tussenuit halen, hè?
Nl heeft een electrisch net; maar natuurlijk weer een andere spanning dan belgie en duitsland.
Eens worden ze normaal….
Maar allez diesel-electrisch kunnen ze ook nog zijn….
Shit, ik dacht dat we de bocht uit zouden vliegen.
1979 FTW! moeder neuk eco rijders.