Kachelt u met een rustig gangetje van 120 km per uur in de auto van de baas van Roosendaal naar Bergen op Zoom, ligt er twee weken later een bekeuring op de mat. Van ruim tweehonderd euro. Dertig kilometer te hard gereden. Baas boos. Trekt ‘m van uw salaris af. U gefrustreerd. Want u rijdt nooit te hard en houdt zich juist altijd aan de maximumsnelheid. Brave burger die u bent. Grote kans dat u gelijk heeft. Door een technische fout in de trajectcontrole boven de snelwegen gaan er jaarlijks honderden onterechte bekeuringen de deur uit. Het controlesysteem ziet campers en bedrijfswagens namelijk aan voor een auto met aanhangwagen. En die mogen maar negentig. Dat telt lekker aan. Het Openbaar Ministerie ziet echter geen aanleiding het systeem stil te leggen. Waarom zouden ze ook. De meeste onwetende automobilisten betalen de boete toch wel. En de politie? Die adviseert campereigenaren om toch vooral maar negentig te gaan rijden op de stukken waar trajectcontrole plaatsvindt. Voorkomen is beter dan genezen. De ANWB vindt het heel vreemd dat overheid een systeem inzet dat niet honderd procent betrouwbaar is, toch wel de eerste vereiste voor een geloofwaardig systeem. Volgens de ANWB moet er geen enkele boete meer uitgeschreven worden totdat het systeem perfect werkt. Daar zijn wij het helemaal mee eens. Even geen boetes meer die totaal niet in verhouding staan tot dat kleine beetje te hard rijden. Laat de controleurs maar werken voor hun geld. Want daar is het de overheid natuurlijk allemaal om te doen. Geld. Misschien snapt u nu waarom het kabinet Rutte ineens zo’n haast maakte met het invoeren van 130 als maximumsnelheid. Uw auto met aanhangwagen rijdt dan nog eens 10 kilometer harder dan toegestaan. Boete: 351 euro! Snel verdiend.