Waar is het misgegaan? De zorg, de spoorwegen, energiebedrijven, telefonie en sinds jaar en dag ook al de postbezorging die niet meer in handen van de staat is. Die heeft het te druk met banken en landen van de ondergang redden die een wanbeleid gevoerd hebben. Daar alleen al zouden we zo weer 15 topics aan kunnen wijden. Maar goed, Privatisering: Het argument voor privatisering is dat private bedrijven met elkaar moeten concurreren om de gunst van de consument. OM DE GUNST VAN DE CONSUMENT!! Nou, ook dat heeft bij de postbezorging zijn vruchten afgeworpen hoor. Vroeger waren er postbodes! Ja, echte postbodes!! Zo’n man met een zwart uniform en een pet. En 14 tassen achterop zijn fiets vol met post. Die vrijwillig zijn broek aan vellen liet scheuren door Kazan de rottweiler om een rekening bij u door de bus te doen. Aan zo’n post-ingooiman hoefde je maar te vragen wat de postcode van Oentsjerk of Tytjersksteradiel was en hij wist je dat zo te vertellen. Want zo’n postbode stond voor zijn werk. 36 kilometer per dag, door weer en wind. Zolang dat telegram van oma maar veilig aankwam. Al moest hij die kruipend, zijn laatste adem uitblazend, met het bloed op de knieën, door de bus doen. Een schril contrast met de ‘postbodes’ anno 2013. Het mag natuurlijk geen flikker meer kosten, dus laat je post bezorgen door studenten of arbeidsgehandicapten. In de distributiecentra zijn al twaalfhonderd werknemers uit de sociale werkvoorziening werkzaam. Handig! Als je postzegel loslaat wordt die gelijk weer vastgekwijld. ”Het is ons niet om het geld te doen.” Aldus PostNL topvrouw Herna Verhagen, welke zelf goed is voor €475.000,- per jaar. Met zo’n salaris blijft er natuurlijk ontzettend veel geld *kuch* over voor de pakketbezorgers. U weet wel, die mannen, meestal van een niet nader te noemen afkomst, in een afgetrapte Mercedes bus van 15 jaar oud, met zo’n mooi bordje achter de voorruit. ‘’Ik rijd in opdracht van PostNL’’. Soit, dat de motivatie van deze mensen ver te zoeken is, kunnen wij ook nog wel begrijpen. Voor €0,99 per pakje zouden wij ook gaan stelen. Dat u ondanks de crisis toch nog zooi besteld die u eigenlijk helemaal niet nodig heeft is een goede zaak. Uw centjes moeten rollen. Gevolg: Meer pakketjes om rond te brengen = meer centjes voor Herna Verhagen = Nóg lagere tarieven voor de bezorgers = boze bezorgers = 48.000 pakketjes en examens te laat = boze consument = veel telefoontjes naar de al even fantastische PostNL klantenservice. Voordeeltje van de geprivatiseerde postsector, u kunt gewoon een beroep doen op een concurrent, want PostNL kan nog probleemloos de winter door.
Instant update: Uw pakketjes zullen spoedig weer bezorgd gaan worden.
Post had nooit geprivatiseerd moeten worden.
Wel de bezorgingen inkrimpen; b.v. 3 maal per week of zo.
Maar het geheel van de PTT had winstgevend kunnen blijven, als op tijd op mobiel verkeer en internet hadden ingespeeld.
Wat nu gebeurd is een school voorbeeld hoe het NIET moet.
Laat lokale onderwijzers en politie maar post bezorgen; hebben tijd zat, exporteren geen homofiel….
Ik ben buitenstaander maar wel altijd als zzp er gewerkt maar wel voor minimmaal 25 euro per uur
en dat ga je bij post .nl niet halen denk ik
een zzp er moet ook minimaal 25 euro per uur verdienen of meer en zeker als je lange dagen moet maken en je eiegen administratie moet voeren en moet zorgen voor je eigen afdrachten en facturen
ik denk niet dat je met zo n uurbedrag bij post.nl terecht kunt
Wat een slecht en tendentieus artikel zeg!! Raakt kant nog wal. Zelf zeker bezorger van pakketjes???
Meer pakketjes in de auto = lagere kosten per pakketje = minder verdienen per pakketje = logisch om POSTNL staande te houden. Maken immers nog steeds verlies op gewone post, moet ergens gecompenseerd worden….
Lijkt me logisch om mijn met een Kruif uitdrukking te eindigen….
@Damokless
Meer pakketjes in de auto, lagere kosten per pakketje . Dat snap ik ook wel ja.
En dat verlies op de gewone post moeten ze inderdaad compenseren. En hoe doen ze dat? Nou, door de ZZP-ers die al tegen bodemtarieven voor ze reden gewoon nóg minder te gaan betalen en slaven uit de sociale werkplaats in te zetten.
Oh en ik ben geen pakketjes bezorger, maar één van die 1200 sorteer-nono’s. Wat me doet afvragen; waar was jij vandaag tijdens de lunchpauze?
Die ZZP’ers worden helemaal niet uitgeknepen, die gaan willens en wetens een contract aan met POSTNL. Dat liep steeds beter door lagere kostprijzen en meer pakketjes, maar nu ome POSTNL daar wat aan wil doen gaan ze huilen.
Beetje jammer.
Gezien laatste berichten zien ze dat zelf ook in, komt nu met nieuwe akkoord neer op 1.10 per pakket. Toch stuk minder ( 20 – 30 cent per pakket). Kennelijk hadden ze nog genoeg speelruimte om dat stukje extra te missen.
Ze hebben elkaar nodig, maar de ZZP’ers weten ook dat ze niet te ver moeten gaan, want dat is gewoon einde contract. Staan genoeg in de rij om de wijk over te nemen…
@Damokless;
jij bent dus zelf ZZP’er, die in opdracht van Post NL rijdt? Niet? Hou dan je domme commentaar voor je aub, Post NL wil de lopende contracten eenzijdig wijzigen, door de prijs PER STOP te verlagen. “Vroeger” kreeg je betaald voor elk afgeleverd pakket. Bijv. 1 euro. Dus 10 pakjes voor één adres, afgeleverd 10 euro’s. Klinkt mooi, maar die routes kregen de meeste kleine ZZPérs niet… Nu krijg je voor je 10 afgeleverde pakjes op één adres bv 1,50 euro, ofwel 8,50 minder. Maar je kosten als ZZP’er zijn excact hetzelfde gebleven,(of gestegen).
Post NL chanteert de kleine zelfstandigen, (die eigenlijk helemaal geen ZZP’er kunnen zijn als ze alleen voor Post NL rijden, maar da’s een ander verhaal) en die kleine zelfstandige kan geen kant meer uit. Dat lijkt me toch redelijk uitknijpen, of wat??
Fred, ex-pakketbezorger, die de verlaging niet heeft gepikt en zijn eigen plan heeft getrokken….
@Fred
Ik zou bijna emotioneel worden van je verhaal, ware het niet dat het grotendeels klinkklare onzin is.
Paar voorbeelden:
10 pakketjes op 1 adres is niet maar € 0,50 voor de 9 extra pakketjes en als je ECHT zelf voor POSTNL had gewerkt zou je dat weten. Kan dus twee dingen betekenen: Of je l*lt uit je nek (erg waarschijnlijk) of je overdrijft gewoon heel erg.
Dat de prijs per stop is gewijzigd klopt, maar dat de korting, zoals jij voorstelt in je verhaal, 94,6 % (€0,50 ipv €9,-) is klopt gewoon niet en dat weet iedereen die dit verhaal leest. Kleine tip van mij: Als je wilt overdrijven doe het dan niet te erg, wordt je hele verhaal ongeloofwaardig van.
POSTNL kan een contract niet eenzijdig wijzigen en ook dat weet iedereen. Wat wel kan, en dat is het geval bij POSTNL vs ZZP’ers, is dat er bij een NIEUW contract andere afspraken worden gemaakt. Met andere woorden: POSTNL sluit een contract af, dat loopt na 1 jaar af en in plaats van dat gewoon te verlengen gaat men om de tafel om een nieuw contract te bespreken. Wil de ZZP’er dat niet dan even goede vrienden maar dan gaat de wijk naar een ander. Kan me zo voorstellen dat het bij jou zo is gegaan Fred. Ben wel benieuwd of het gras bij de buren inderdaad groener was. Nou ja, afvragen. Je reactie laat aardig wat oud zeer doorsijpelen dus vermoed dat het gras niet groener was of zelfs niet aanwezig….
“PostNL knijpt ZZP-ers nog verder uit”
Het lijken wel hardwerkende Nederlandse belastingbetalers .
De post had nooit geprivatiseerd moeten worden.Misschien herorganiseren, minder bestellingen of zo, maar zoals nu: foute boel.
De PTT had gesplitst moeten worden.
Post heeft groot deel verloren aan koeriersdiensten–en die hadden ze zelf kunnen uitvoeren!
Aan e-mail; onvermijdelijk.
Maar privatiseren: fout.