Je kunt er de klok op gelijk zetten:
negers Nederlanders met een Afrikaanse/Surinaamse/Caribische/Bijlmeriaanse achtergrond die gaan lopen janken over het slavernijverleden van De Wereld en hoe verschrikkelijk en ontzettend zwaar ze het daar wel niet mee hebben want och och och, je kun de witmansen wel uit de slavendrijverbusiness halen maar de slavendrijver niet uit de witman. Ben je wit, dan ben je RACIST. Gewoon, omdat je niet zwart bent. Meestal komen ze zo rond november en het verschijnen van de eerste zwarte pieten naar buiten, maar dit jaar al in de zomer. Egbert Martina (hoi), die niet zo heel erg blij is met dit uitstekende stuk van Marcel Hulspas over het gebruik van het woord neger. En dat woord mogen we van Egbert A. Martina niet gebruiken, want RACISTISCH!!1!!! En geef je hem dan de uitleg waar hij om vraagt dan ben je een witmans met superieuriteitscomplex. Nee, Egbert denkt liever in 17e-eeuwse kleuren als zwart en wit. Wie is hier nou verdorie de racist? Janknegers als Egbert Martina dus, die waarschijnlijk in een witte auto zelfs een racistisch statement zien. Janknegers als Egbert Martina die koste wat het kost en met kunst en vliegwerk het beeld van de racistische Witte Maatschappij Die Er Alles Aan Doet Om De Neger Kapot Te Maken in stand houdt om maar lekker te kunnen zwelgen in hun slachtofferrol, niet rustend totdat iedere witman sorry heeft gezegd voor het slavernijverleden. Je zou hem bijna aan boord van een slavenschip wensen. Hey Egbert, ouwe neger, veel succes met je kruistocht tegen negeritus maar wij gaan vrolijk verder met leven in het hier en nu. Het is ondertussen al 2013.
Hoe komt het toch dat de, vrij grote, groep Chinezen en Vietnamesen in ons lang geen onderdeel uitmaken van excessieve criminalteitscijfers en uitkeringsafhankelijkheidscijfers, en de groep Surinamers/Antillianen van beiden?
Heeft het met de werkethiek te maken?
Nee, met de niet-werk-en snuif ethiek
Sommige mensen met wat meer pigment schijnen te denken dat het werk dat hun voorouders hebben verricht hen voor het leven lang vrij stelt van arbeid. Maar de centen raken ook hier op, de solidariteit van Jan met de Pet wordt ver overvraagd, de subsidies nemen af en weldra zijn dit soort weg met ons mani(e)festaties niet langer bekostigbaar. Daarom mogen ze er dit jaar nog even van genieten. Elck seyn meugh.