Wie kent ze niet? De patriottistische reclamefilmpjes van Defensie. Uncle Sam wants you! maar dan op z’n Nederlands. Zo’n reclame met daarin een stel tanks die met Mach II door het bos ploegen en daarbij dat halve bos platwalsen. Of commando’s die al schietend uit een helikopter springen en zó het moeras induiken. Of het heel politiek correcte filmpje waarbij een negroïde soldaat en een vrouwelijke soldate twee vrolijk lachende Afghaanse kindjes een paar flessen water geven. Enfin, al dat soort promo’s moeten de indruk wekken dat u als een soort kruising tussen Chuck Norris en Dolph Lundgren, tot de tanden bewapend, eigenhandig de gehele Taliban om zeep gaat helpen en tegelijkertijd ook nog als moeder Theresa fungeert. Want zo werkt reclame. Maar als het aan Christ Klep ligt worden die reclames anders: ‘De krijgsmacht zou geloofwaardiger zijn als ze het echte verhaal vertelt over ambities, missies en de ingrijpende gevolgen voor militairen. Dat kan wel zijn, Christje, maar verwacht dan niet dat er zich dan daadwerkelijk meer mensen gaan aanmelden. McDonald’s gaat in een reclame toch ook niet trots vertellen dat zij eigenlijk hamburgers verkopen die naar natte krant smaken en dat het IQ van al het personeel bij elkaar opgeteld nog lager is dan dat van Britt Dekker? Neen! Dus waarom zou Defensie dat wel doen? Ziet u het al gebeuren? Een promo waarin een F-16 vlieger zijn 34 jaar oude toestel met duct-tape aan elkaar staat te McGyveren en zegt: Kom ook bij de luchtmacht! Of een door Nederland zelf opgeleide, heldhaftige Talibanmoordmachine die een arsenaal aan wapentuig meekrijgt om heel Uruzgan in zijn eentje om te toveren tot post-apocalyptisch landschap en alle haatbaarden eigenhandig om zeep helpt maar terug in Nederland veroordeeld wordt voor het verboden bezit van een stroomstootwapen. Of de twee eerder genoemde soldaten die wakker worden in een ziekenhuis, zonder benen, omdat ze op een IED zijn gaan staan en daarbij ook nog eens vol trots vertellen dat ze geen nacht meer slapen omdat ze een posttraumatische stress stoornis hebben opgelopen. Nou nou, defensie reclame campagne 2.0. Gaat vast goed komen.
Het zijn achtelijke gladiolen.
Ze zitten in oorlogen die niet de onze zijn; ze kopen onbruikbaar matereaal in tegen idioot hoge prijs (1000$ voor een toilet bril) zweedse tanks die niet starten, geweren met een factor 10 te duur en slecht.
Daarnaast; ze zijn als organisatie overbodig.
Of verwachten we een invasie van Andorra????
Sommigen worden wakker!!
https://www.youtube.com/watch?v=0ctEQqlf2xw
Als je het mij vraagt zijn het gewoon k.. reclames. Met deze reclames geef je jonge mensen namelijk een beeld van defensie die alleen maar bestaat uit het helpen en redden van mensen, terwijl het tegendeel vaak verwacht wordt namelijk oorlog voeren en mensen doden op commando of in zelfverdediging situaties. Nou is dat natuurlijk niet in een reclame uit te beelden dus dan maar een farce van de werkelijkheid laten zien. Reclame gefopt en ik denk dat je heden ten dage waarin we overspoelt worden met live media beelden en verslaggeving, niet meer wegkomt met zulke nep reclames . Nederlandse defensie heeft eigenlijk soldaten nodig en geen hulpverleners. Voor het redden en helpen van mensen join de politie en voor avontuur en actie join de army. Case closed.
Ze kunnen beter de waarheid vertellen !!
Laat staan de corruptie in onze krijgsmacht en zeker bij de Marine en Mariniers is dit aan de orde van de dag hier maneuvreren officieren vanuit het KIM old boys netwerk elkaar op functies onder niveau om de volgende ontslagronde toch nog een taak te hebben .
resultaat dat de onderofficieren en manschappen gewoon de klappen krijgen.
Ook heerst hier een continue concurrentie onder deze officieren over de hoofden van iedereen om hoge functies te bereiken.
Ik heb in mijn tijd daar altijd gedacht dat leiderschap iets anders inhield maar bij de marine en mariniers heerst bij veel officieren een ik eerst en daarna de mannen gedachte
dit uit eigen ervaring