We sluiten onze themaweek alcoholisme voor gevorderden af met een doelgroep die de fijne kneepjes van het vak nog moet leren: jongeren. Comazuipen is van alle tijden, maar het lijkt wel alsof de jeugd van tegenwoordig steeds harder tekeer gaat. Met project X Haren als meest afschrikwekkende voorbeeld. Ook tijdens de jaarlijkse Sneekweek in, u raadt het al, de Friese stad Sneek gebeurt er het een en ander. Grote groepen jongeren slaan liters goedkope drank in bij een supermarkt of slijterij om die daarna gezellig met z’n allen in de binnenstad op te drinken. In een plastic beker. Want écht glas is namelijk verboden tijdens de Sneekweek en zo valt het ook niet op dat er zelf meegebrachte alcoholische versnaperingen genuttigd worden. Slimme gasten die wilddrinkers. Nog wel. Dit gaat natuurlijk gepaard met de nodige overlast. Wildplassen, gelal, kotsen op straat, vechtpartijtjes en zwerfvuil. En de rotzooi opruimen ho maar. Daar draaien de gemeente en de ondernemers voor op. De traditionele hardzeildag op woensdag staat nu vooral bekend als hardzuipdag. Op deze manier ontaardt dit van oudsher nautische spektakel steeds meer in een ordinair zuipfestijn. Net zoals menige Koninginnenacht en Noord-Hollandse kermis. De lokale horeca klaagt steen en been. De feestweek is goed voor bijna twintig procent van de jaaromzet. Maar als de trend van het wilddrinken zich doorzet dan is er volgens de grote horecabaas Jan van Omme over tien jaar helemaal geen feest meer. Als die jongeren zich al zo nodig klem moeten zuipen dan wel graag voor drie euro per plastic bekertje op een erkend horecaterras. Overlast is namelijk pas echt erg als je er niet aan verdient. Wij zijn allang blij dat die jongeren niet bij ons voor de deur hangen. Sneek lijkt ons een prima alternatief.
De horeca klaagt steen en been…
Een lachtertje vind ik het !
Het feit dat er zoveel jongeren hun eigen drank meenemen is dat de prijzen van een gewoon pilsje de pan uitrijzen. De horeca heeft dit dus over zichzelf afgeroepen.
Het is dus hun eigen schuld.