Oh nee! Schokkend en uiterst belangwekkend rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Hou u vast hoor. Handen niet buitenboord, vooral niet aan de radio prutsen en maak uw gordels vast, daar gaan we. Wat blijkt namelijk: veel 80 km-wegen zijn namelijk te smal. Oh nee! Is er eens iets niet totaal verobesitast, is het weer niet goed. Maar het is erg hoor, hier moeten we geen grollen over willen maken. De Nederlandse 80 km-wegen zijn met een rijstrookbreedte van 2,75m zelfs mogelijk misschien wel de smalste ter wereld. De Andes is er niks bij en het is slechts een kwestie van tijd voordat IRT Deadliest Roads naar Nederland komt om hier wat horrorafleveringen te schieten. Op 80 km-wegen zonder middenvangrail is het is risico op dodelijke ongelukken zelfs 80% hoger dan op wegen met een vangrail. Dat zijn statistieken hoor. Poe hee. Het SWOV concludeert dat slechts een klein deel van de 25000 kilometer aan 80 km-wegen is ingericht volgens de norm van een wegbreedte van 7,5 meter met middenscheiding én uitwijkmogelijkheden met roze zachte fluffige pluchen kussentjes (van die wegen waarvan u denkt: daar zou ik zelfs met 320 kilometer per uur nog lachend mijn facebook onder het rijden updaten). Alle rijstroken zouden naar 3,30 meter breed moeten om de veiligheid te garanderen. Hm. Nou. Wij van MWNW VerkeersWetenschapSolutions™ zouden het willen omdraaien: Nederland is zo extreem geobsedeerd met het maakbaar maken van vrijwel alles met regeltjes, regeltjes en nog meer regeltjes dat De Gemiddelde Nederlandse Automobilist zo vertrut en verkut is dat ze niet meer weten wat ze moeten doen als ze op 80 km-weg zonder vangrail komen. Geen uitwijkmogelijkheid? Dan is de gemiddelde reactie ongeveer zo: ‘Warblgarbl brain shutdown! Wat moet ik doen als ik pech krijg? Aaaaaaaaa!1!1!!’ *boemklats*. En weer eentje voor in de statistieken van het SWOV. Waarom denkt u dat Nederlandse automobilisten zo slecht bekend staan in het buitenland? Daar heb je al die onzin niet. Daar heb je gewoon asfalt. Waar je over kan rijden. Maar dat kan de Nedermobilist niet. Die wil overal vangnetjes en veiligheidjes en het liefst aan het handje gehouden worden tot op de plaats van bestemming. Ons advies: weg met al die driedubbele veiligheidsmaatregelen. Laat automobilisten weer zelf nadenken als ze achter het stuur zitten. Lijkt ons veel veiliger.
Die b wegen zijn prima zoals ze zijn. Wat wel beroerd is, is het steeds meer ontbreken van vluchtstroken op snelwegen. Net alsof autopech nooit voorkomt en er helemaal geen hulpdiensten zijn die ruim baan nodig hebben.