Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe supermarktoorlog. Albert Heijn verlaagt deze week namelijk duizend producten in prijs. Als reactie op de goede resultaten van onder meer de Lidl. Dat kan de marktleider natuurlijk niet zo maar over zijn kant laten gaan. De verwachting is dat andere supermarkten dit voorbeeld zullen volgen. De strijd om de gunst van de consument en daarmee het marktaandeel is begonnen. De vorige oorlog vier jaar geleden heeft AH geen windeieren gelegd, toen de rook was opgetrokken kochten drie van de tien Nederlanders hun etenswaar bij de grootgrutter uit Oostzaan. Dat waren er daarvoor nog twee.
Jawel beste lezers, het zit ons ook een keer mee. Na al die slechte berichten over inflatie, stijgende vaste lasten en megabezuinigingen waren wij ook wel toe aan wat goed nieuws. Nog meer eten en drinken voor minder geld. De natte droom van iedere Nederlander. Behalve als je in de supermarktbranche werkt natuurlijk. Want al die prijsverlagingen moeten wel ergens van betaald worden. En dat gaat over de ruggen van de kassières, vakkenvullers en filiaalmanagers. Verkopen zonder marges of zelfs daaronder overleeft geen enkel bedrijf, dus besparen supermarkten het liefst op de personeelskosten. Ze doen gewoon alsof de cao supermarkten niet bestaat en nemen zestienjarigen in plaats van negentienjarigen aan. Ruim 260 duizend medewerkers vallen onder deze cao, dus elk dubbeltje dat daar bespaard kan worden telt lekker aan. Dit riekt naar uitbuiting, moderne slavernij en slecht werkgeverschap. Jammer dan. Wij drinken graag een extra flesje bier op de ellende van anderen, want hoe goedkoper, hoe beter. Geen cent te veel hoor. Laat de oorlog maar beginnen.