Nog geen uur nadat de ANWB automobilisten had opgeroepen om toch vooral extra voorzichtig en alert te zijn in de nieuwe Coentunnel, klapte er gisteren opnieuw een fors aantal auto’s op elkaar. Hiermee is de tunnel sinds de opening op 13 mei dit jaar het gevaarlijkste en meest afgesloten stuk snelweg van Nederland. De weg van A naar Beter gaat niet altijd over rozen. De al meer dan 120 ongelukken gebeuren vaak vlak voor en in de tunnel. Tunnelbeheerder Rijkswaterstaat treft geen enkele blaam, volgens een woordvoerder zijn het namelijk de weggebruikers zelf die alle ellende veroorzaken. De Verkeersinformatiedienst beaamt dit. Veel bestuurders hebben grote moeite met de knik halverwege de tunnel en trappen daarom sneller op de rem. Omdat de tunnel vrij hoog is, lijken de rijbanen relatief smal en ook daar kunnen automobilisten maar slecht mee omgaan. Een fraai staaltje van tunnelvisie. Tot overmaat van ramp moet er al in de tunnel voorgesorteerd worden voor de richting A5 of A10. Erg verwarrend allemaal voor de gemiddelde Amsterdamse ringrijder.
Na decennialang de oude Coentunnel te hebben vervloekt, verlangen veel weggebruikers toch weer terug naar de vroegere situatie, met minder files, ongelukken en overlast. Maar dat gaat nog wel even duren. Pas in 2014 gaat ook de oude tunnel weer open. Ondertussen treft Rijkswaterstaat allerlei maatregelen om de schade zoveel mogelijk te beperken. Zo is de maximumsnelheid in de ochtendspits verlaagd naar 70 kilometer per uur en geldt in de tunnelbuis richting Amsterdam een inhaalverbod. Het te hopen dat de ruim honderdduizend automobilisten die zich dagelijks door de tunnel wringen zich beter gedragen dan zij tot nu toe hebben gedaan. Al kunnen wij best leven met het idee van een volledig onbereikbaar 020. Maar hoeveel belijning, verlichting, verdrijvingsvakken, computergestuurde matrixborden, pilonnetjes, vangrails, reflectoren en knipperlichten Rijkswaterstaat ook in de tunnel aanbrengt, autorijden is en blijft mensenwerk. En asfalt doet nu eenmaal rare dingen met de mens.