woensdag 22 maart, 2023
No Result
View All Result
Nieuwspraak
No Result
View All Result
Nieuwspraak
No Result
View All Result
Home Binnenland

Google gaat gebruikersprofielen misbruiken voor reclamedoeleinden

by Cargawar
12 oktober 2013
in Binnenland
0 0
2

Nou, dat heeft nog best lang geduurd. In 2004 lanceerde Google GMail en zette daarmee een footprint in onze samenleving die zijn weerga niet kende. Inmiddels is de gratis emailservice met opslagcapaciteit van 15 Gigabyte ingeburgerd als een malle en mailen we ons een breuk. We maken ook gebruik van Google Maps, Google Plus (naja, dat is toch een doder geboren kindje dan Google je doet geloven) en Youtube. We liken en delen en vreten al dat gratis vermaak voor zoete koek, iets dat onze privacy nu duur gaat komen te staan.

Google heeft aangekondigd gebruik te gaan maken van uw profielfoto’s en Youtube-comments voor hun reclameuitingen. Laat dat even rustig bezinken: Uw Hoofd Gaat Gebruikt Worden In Advertenties Die Google Met Hun Google Ads-systeem Wereldwijd Verspreidt Over Zo’n Twee Miljoen Websites. Duidelijk? Wanneer u via Google Plus reageert op een advertentie of u vindt een bepaald Youtube-filmpje leuk en reageert daar op, maakt Google gebruik van de nieuwe voorwaarden die het bedrijf stelt per 11 november aanstaande. En dan bent u dus privacy-technisch flink de sjaak. Zo staat uw oma straks met d’r verrimpelde mombakkes onder een Tenalady-reclame te shinen, of u zelf als de nieuwe Gaston onder een straatprijsfilmpje van de Postcode Loterij. Tot zover nog leuk, totdat u uw partners hoofd onder een Second Love reclame ziet staan, omdat hij of zij toevallig een videoclip van Robin Thicke op Youtube heeft geliked en daar een comment onder heeft gezet. De mogelijkheden zijn onbegrensd.

Wat niet veel mensen weten, is dat Facebook dit al veel langer doet. Facebook heeft 1,2 miljard gebruikers die als kippen zonder kop producten aanbevelen bij vrienden. We zien dan ook like-recordhouder Paul Geertsma regelmatig voorbij schuifelen als Wehkamp de “Silk’n Flash ‘n’ go” in de aanbieding gooit. Die endorst alles wat los en vast zit zonder daar een cent voor te vangen. In tegenstelling tot Google heeft Facebook echter geen opt out-mogelijkheid. Voor zolang het duurt is het mogelijk in het Google account aan te geven dat u het niet wenselijk vindt wanneer uw profiel gebruikt wordt voor reclamedoeleinden. Slechts een kleine tip: doe dat dan ook! Want elke keer als u op de +1-knop klikt vergroot u de kans dat een ander rijk wordt van een aanbeveling die u niet bewust gedaan hebt. En zo sukkelen we rustig verder met z’n allen.

Next Post

Ziggo gooit 40.000 klantgegevens op straat

Comments 2

  1. Reggie Roning says:
    9 jaren ago

    Niet zo zeuren, gewoon opzeggen die g-mail en aanverwante accounts. Dat is de enige taal die internationale bedrijven als google begrijpen.

    Beantwoorden
  2. Daniel Mulder says:
    9 jaren ago

    Ik ben zelf een voorstander van kritisch denken en ik ben ook niet vies van een pakkende artikelen die de waarheid bekijken van een advocaat van de duivel standpunt. Privacy is een een item dat we serieus moeten nemen en zo niet dan zijn de consequenties voor jezelf. Klaag niet te veel dat je het niet wist want dat is mijn inziens een beetje naïef.

    Wat ik hier wel mis is dat Google+ voor wat betreft privacy veel verder gaat dan Facebook. Tuurlijk is het ontontkenbaar dat we opschuiven van een volledig anoniem internet naar een pseudo anoniem internet. Dit heeft met dingen als Google Authorship en author rank te maken. Dit is een concept om uiteindelijk spam en blackhat SEO te bestrijden. Dit moet het net uiteindelijk een fijnere plek maken voor iedereen en effectief inzetbaar voor mensen met echt goede content.

    Ook is het zo dat met Google+ exact is in te stellen hoeveel we blootgeven van onszelf. Wel wordt er vereist dat je een echte naam of zeer passende nickname gebruikt. Erg? Misschien maar wat denk je van de keerzijde. De bashers van weleer die dit altijd schaamteloos konden doen moeten nu toch wel iets meer tonen van zichzelf en zijn meer traceerbaar zodat zij ook hun uitspraken aangerekend kunnen worden. Dit geldt ook voor de commerciele spammers op social media. Je kunt alles nog steeds doen onder een vals profiel maar berichten van viagramnx met 3 volgers en een rare foto wordt dan eerder genegeerd dan in een systeem met volledige anonimiteit. In het Engels zeggen ze mooi ‘You can’t have your cake and eat it’ en dat gaat hier ook op.

    Je kunt Google+ zo instellen dat jouw aanbevelingen niet gedeeld worden. Dit voor zowel personen (profielen) als pagina’s (Google+ pagina) en hier op mijn blog lees je hoe:

    http://google-plus-marketing.nl/google-plus-gedeelde-aanbevelingen-voor-google-plus-pagina/
    en
    http://google-plus-marketing.nl/google-plu-update-aanbevelingen-jouw-kringen/

    Mvg.

    Daniel Mulder

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • USA
  • Europe
  • Middle East
  • About
  • Contact

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • #51552 (geen titel)
  • Adverteren
  • Archief – Alle topics
  • Contactpagina
  • Cookie Policy
  • Cookies
  • dankjewel
  • Doneer aan Nieuwspraak
  • Huisregels
  • Jammer
  • Join Us
    • Registratie
  • Leden
  • Leden login
    • Profiel
    • Wachtwoord herstel
  • Partners
  • Video’s

© 2023 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist