Het kabinet wil vanaf 2017 de salarissen van de 225 Nederlandse luchtverkeersleiders korten. U weet wel, van die mensen die de hele dag naar een beeldschermpje turen en in gebrekkig Engels het drukke vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim in goede banen proberen te leiden. Een soort van luchtvaartambtenaar dus. Een heel erg belangrijke en verantwoordelijke functie. Zo belangrijk dat er wel vijftien van nodig zijn om een vliegtuig van Amsterdam naar Parijs te loodsen. Veel ambtelijker kunt u het niet krijgen. Goede luchtverkeersleiders zijn stressbestendig, kunnen multitasken en zijn teamspelers. Zij krijgen voor deze unieke talenten riant betaald. Vijfenvijftig procent van deze gasten verdient meer dan een ministersalaris van 144 duizend euro. En dat terwijl hun vierjarige opleiding ook al volledig voor rekening van Luchtverkeersleiding Nederland komt. Daarnaast ontvangen zij ook nog eens een studievergoeding van ruim 26 duizend euro per jaar. Is weer eens wat anders dan een studiebeurs, die je zelf mag terug betalen. En dan moet de echte zilvervloot nog binnenvaren. Het startsalaris ligt op een niet misselijke 75 duizend euro. Geen enkele reden om te klagen lijkt ons. En gezien de forse bezuinigingen die iedere Nederlanders inmiddels hard in de portemonnee treffen kan het misschien ook wel een onsje minder.
Maar dat is tegen het zere been van de luchtverkeersleiders. Minder verdienen kan echt niet, hun leven is ingericht op het huidige salarisniveau en daar kun je dus niet zomaar wat vanaf halen. Hoe kunnen zij anders hun huizen, auto’s en andere luxe dure bezittingen blijven betalen. Eh, nou net als wij bijvoorbeeld. Wij kunnen prima leven van 144 duizend euro. Denken wij tenminste, want zoveel verdienen wij bij lange na niet. De luchtverkeersleiders dreigen Nederland nu massaal de rug toe te keren, want het buitenland weet hun werkzaamheden wel op waarde te schatten. Wij zwaaien ze van harte uit. Tussen de 650 duizend Nederlandse werklozen zitten toch echt wel enkele mensen met een VWO-diploma en een voldoende voor wiskunde. En wat te denken van al die werkloze piloten. Die kunnen als ervaringsdeskundige meteen aan de opleiding beginnen. Tegen de tijd dat het 2017 is staat de nieuwe lichting luchtverkeersleiders te trappelen om voor uitstekend salaris de hele dag naar een computerscherm te staren. Dus wat let u: word luchtverkeersleider. Het land heeft u nodig.
Wat een belachelijke manier van journalistiek(Schrijven) van dit stukje…. Die gene dit dit kinderachtige stukje tekst moet zelf eens een uurtje in hun stoel gaan zitten. Dit gaat hem/haar als zwaar af…. Erg simpel en kortzichtig.
Helemaal mee eens. Laten we de doktorsalarissen ook lekker korten HOPPA! Boeiend, we hebben toch geen doktors nodig…
Kortzichtig en leeg deze *proest* ‘journalist’.
De schrijver heeft absoluut gelijk. En ik weet niet of hij de luchtverkeersleider heeft genomen als metafoor voor alle grootverdieners die lopen te mauwen wegens bonuskorting maar als iemand in het buitenland meer kan verdienen moet diegene vooral zo snel mogelijk oprotten en plaats maken voor welwillenden die het voor een onsje minder willen doen. Kaf, koren, schot, roos, raak.
Helemaal eens met Ron.
Shaman,
Je bent gewoon jaloers en dom. Lees maar wat Ron zegt: Schot, roos, raak.
Sulletje..