Piloot worden is voor vele mensen op aarde een ware jongensdroom. Je als een vrije vogel door het luchtruim verplaatsen naar verre spannende oorden. Piloot zijn is daarentegen helemaal niet de droombaan die het vooraf leek te zijn. Als je al aan de bak komt ben je tegenwoordig meer een ICT’er die alles in de gaten moet houden en pas wanneer er écht een keer nood aan de man is moet je eerst een logboek zo dik als een telefoonboek doornemen voordat je daadwerkelijk met de stuurknuppel aan de slag mag gaan. En die verre oorden dan? Ook dat is allemaal schijn. Als net afgestudeerde piloot kom je in Europa, laat staan Nederland, nergens aan de bak. Als je heel veel mazzel hebt beland je ergens in Afrika of Azië alwaar je binnenlandse vluchten mag vliegen voor een minimumloon bij maatschappijen die op de zwarte lijst staan. Alles voor de vlieguren die je zo hard nodig hebt om uiteindelijk verder te kunnen komen als piloot. Er zijn zelfs personen die ervoor betalen om maar aan de benodigde vlieguren te komen.
Dit alles mag u niet verbazen want dit was immers in 2005 al bekend. Wat ook een algemeen bekend feit is is dat de opleiding niet goedkoop is. Gemiddeld is men zo’n €100.000,- kwijt aan opleidingskosten. Dan moet je óf een hele rijke geldschieter hebben of geld lenen van een bank. Wil of kun je dat niet is er nog maar één mogelijkheid om je droom na te jagen en dat is door je aan te melden bij de luchtmacht.
Als wij al deze zaken zo uit ons hoofd op weten te drammen vragen wij ons sterk af: waar en wanneer is de cabinedruk verdwenen in de knarretjes van zo’n 60 piloten die ABN-Amro voor de rechter slepen omdat de bank ze nooit zoveel geld had mogen lenen? Hebben al die personen écht niemand in hun omgeving die ze heeft verteld wat het toekomstperspectief voor een piloot is en zijn piloten zo enorm dom dat ze zelf niet even wat research hebben gedaan voordat ze €100.000,- gingen lenen? Wij zien het al voor ons. Straks krijgen we chirurgen die ziekenhuizen gaan aanklagen omdat ze niet hadden verwacht zo vaak met bloed in aanraking te komen. Agenten die de overheid gaan aanklagen omdat ze niet verwacht hadden zoveel zinloze boetes uit te moeten schrijven. Vrachtwagenchauffeurs die massaal gaan staken omdat ze nooit hadden gedacht zoveel op de weg te moeten zitten. Ons advies: per direct alle vliegbrevetten van de piloten ritueel verbranden en ze verbieden ooit nog in een vliegtuig, laat staan cockpit, plaats te laten nemen.
De uitspraken en vergelijkingen die hier gemaakt worden kloppen voor geen meter.