Dat was even lachen he, om die domme Trijntje Oosterhuis. Even de kracht van Social Media onderschatten. Ha ha haatjes nog aan toe, even 250k+ ophoesten aan Giro 555. Potverdrie. Traantje Oosterhuis zou je worden van zo’n rekening. Heel de natie op zijn gat. NOS, GeenStijl, Elsevier, het AD, iedereen. Die Trijntje toch. Gansje. En dan de dag daarop snel de keutel intrekken wegens ‘Oepsie, zoveel centjes heb ik helemaal niet, hihi! Maar bedankt voor de gratis aandacht en ik ga echt heus wel wat aan giro 555 geven. Kusjes!’. Ook zegt ze nog: ‘Tenslotte gaat het niet om mij, maar om de slachtoffers van de ramp’. FOUT. Deze hele actie draait juist wel om Trijntje poppedijntje. Of liever gezegd: de portemonnee van Trijntje. En die van reclame -en B-sterrenpromotietoko SOL United. Dat leggen we even uit.
Trijntje deed haar oproep namelijk gisteren via het platform van SOL United. SOL (dat staat voor -oh gruwel- Social Opion Leaders) is een content platform voor deze b-artiesten. Quote uit de marketing-PDF: ‘Social opion leaders zijn de nieuwe uitgevers geworden, die via het platform van SOL United dagelijks unieke content publiceren, welke door een zeer trouwe groep consumenten (volgers) nauwlettend wordt gevolgd en waargenomen. Door optimaal gebruik te maken van de sharing mogelijkheden van Twitter, Facebook (AHA, red.) en Hyves optimaliseert SOL United het bereik voor de via het SOL United gepubliceerde content.’ Nu denkt u natuurlijk: dat doen die b-artiesten vast niet gratis. En dat klopt. De complete bestaansreden van SOL utd. is het verkopen advertenties. Quoten we verder uit dezelfde PDF: ‘Door het individuele bereik van SOL’s samen te voegen in het SOL United netwerk, ontstaat een cumulatief bereik met een kritische massa, waarmee adverteerders hun online en mobile campagne doelstellingen kunnen realiseren. Campagnes binnen het SOL United netwerk worden getoond in een premium umfeld (braaaaak, red.)’. Kortom, hoe meer bezoekertjes zo’n artiest trekt, hoe beter het is voor SOL en de artiest. En laten de pagina’s van Trijntje nou net gisteren echt best wel heel erg goed bekeken zijn.
In dezelfde PDF staan trouwens ook de tarieven van die advertenties. Op de pagina van Trijntje zijn momenteel twee advertenties te vinden: een leaderboard en een rectangle. Als we even uitgaan van het goedkoopste tarief is dat volgens de tariefkaart goed voor bij elkaar 35 euro CPM. CPM staat trouwens voor cost per mille, of in goed Nederlands: de kosten per 1000 views. Dus voor iedere 1000 keer dat de pagina laadt met de advertenties erop ontvangt SOL 35 euro. Uit het modelcontract van SOL dat wij in handen hebben gekregen blijkt dat de split 50/50 is. Trijntje ontvang dus 50 procent van de netto opbrengsten van de advertenties. De pagina op SOL met de oproep alleen al heeft 39.000 likes gekregen. Die pagina is dus minimaal 39.000 keer geladen en eigenlijk kun je wel uitgaan van een veelvoud. Laten we voor het rekenvoorbeeld 100.000 nemen, want op iedere social media scheet die Trijntje laat staat de link naar haar SOL-pagina. En trijntje was gisteren vrij hot. Weet je wat, we maken er 150.000 van. En dan hebben we ook vandaag nog. De ‘sorry, twee ton is me net te veel‘-message wordt gelinkt vanaf nu.nl (best bekeken bericht vandaag) en een hausse aan andere sites. Reken er maar op dat er vandaag nog eens 100.000 views bijkomen voor de account van Trijntje. En als we even een simpel rekensommetje uitvoeren komen uit op 250.000 views x 35 euro / 1000 / 2 = 4375 euro. Dat is niet slecht, voor een beetje facebooken en twitteren. Nu is deze berekening natuurlijk niet 100% zuiver (bijvoorbeeld: tarieven uit 2012, dus eigenlijk kan het alleen nog maar meer worden), maar vast staat in ieder geval wel dat Trijntje er een aardige duit aan overhoudt.
U ziet maar weer: die hele 555-actie is, zoals wel al zeiden, vooral een manier om het eigen ego een boost te geven en daarbij kunnen we nu dus ook toevoegen dat giro 555 ook goed is voor de portemonnee van b-artiesten die handig gebruik maken van een advertentieplatform. Well played Trijntje. Well played.
Update: Damage-controlmail van SOL utd. Trijntje verdient NIETS. Dat nemen we dan maar aan…
Een CPM van 35 Euro? God… En ik dacht dat ons advertentiebedrijf het al goed deed…. Jezus Christus, wat een oplichting.
Er is een groot verschil tussen vragen en krijgen………….
Jij hebt duidelijk geen enkel idee hoe de advertentie-markt werkt, is het niet?
Hoi allemaal, even een reactie op de niet goed onderbouwde stelling van deze verslaggever van MWNW. De banner positie die SOL verkoopt is op de site van Trijntje bij SOL en niet op de Facebook pagina. Dat soort posities staan daar helemaal niet op. Bovendien is er nu totaal geen markt voor deze soort banners, vooral niet voor die prijzen. Jammer dat MWNW niet even goed zijn huiswerk doet en zonder onderbouwing Trijntje beticht van grof verdienen aan deze: “het was een beetje dom” actie.
Hallo Ben, ik weet precies hoe het werkt. Ik zit al jaren in deze business. Kan het zijn dat jij er niets van snapt?
Ps ik heb geen andere banners gezien dan die van giro 555
@Martijn
Dat klopt, Martijn. Al onze leden hebben sinds zondagochtend hun reclameposities aan giro555 gedoneerd.
Koen Verhagen
SOL UTD
Nou ben ik een diehard Trijntje fan en ik kan zeggen dat er gisteren nog gewoon normale reclames op die site van Sol stonden. Trijntje steekt wel meer dan de door MWNW geschatte gelden op.
Als je dat contract bekijkt kun je er aardig van rondkomen als je maar even in het nieuws bent.
En al die likes blijven gewoon geldig nadat de 555 banners weer vervangen zijn.
En hoeveel hits zal dat iTunes knopje hebben opgeleverd voor Sol en Trijntje?
Trijntje heeft met een zogenaamde blunder mooi haar volgende vakantie bij elkaar gejokkebrokd. Over de rug van die arme Filipijnse slachtoffers.
Sol en Trijntje zijn charlatans en zullen geen cent meer aan mij verdienen.
Voor iedere ‘like’ op MWNW’s Facebook ga ik Trijntje een minuut uitlachen.