Hebben wij op de MWNW Sportredactie de tientallen dopingschandalen van de afgelopen jaren nog maar nauwelijks verwerkt, wordt de wielersport al weer door een volgende schokkende onthulling opgeschrikt. Profwielrenner Danila Di Luca beweert dat een groot deel van het peloton fietst met een motortje. Dit ingenieuze stukje techniek is onzichtbaar verstopt in het frame van een racefiets en geeft een renner 150 watt extra vermogen. Voldoende om de concurrentie op onoverbrugbare afstand te zetten. Zoals tijdritspecialist Fabian Cancellara dat liet zien in de Ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix van 2010. Het mechanisme is makkelijk te bedienen via een knopje op het stuur. Dat moet zelfs voor de gemiddelde wielrenner met het IQ van een aardappel nog te doen zijn.
De accu van zo’n motortje gaat ongeveer veertig minuten mee. Voor de echte prof is dat geen enkel probleem. Die wisselt tijdens de koers gewoon twee keer van fiets. Dan kan hij toch maar mooi twee uur profiteren van een deze vorm van mechanische doping. Daar valt niet tegenop te trappen. Controle is er nauwelijks, dus valsspelers krijgen vrij baan om de koers naar hun hand te zetten. En maken daar dan ook dankbaar gebruik van. Tussen neus en lippen door verklapt Di Luca ook nog even dat negentig procent van de Girorenners doping gebruikt. De overige tien procent ook, alleen niet tijdens de Giro. Zij gebruiken de ronde van Italië als opwarmertje voor andere koersen. Dan heeft doping niet zo veel nut. Dat we het maar even weten.
Mechanische doping is niets nieuws. In de Formule 1 is het al decennialang schering en inslag. De wielerwereld zelf lacht er maar een beetje om en doet wat het altijd doet: ontkennen, in alle toonaarden. De geschiedenis leert dat de rensport niet in zijn eerste leugentje is gestikt. Dus heel veel waarde hechten wij niet aan deze Pavloviaanse reactie. Wij verbazen ons nergens meer over. In het wielrennen is inmiddels alles geoorloofd en is vals spelen de norm. Het goede nieuws is dat met de nieuwe generatie Speed Pedelecs ook u binnenkort in staat bent om met twee vingers in de neus een etappe in de Tour de France te winnen.