Hoera, Nederland is de onbetwiste nummer één van Europa. Na het EK van 1988 hebben wij eindelijk weer eens een prijs te pakken. Wij zijn namelijk sinds kort de Europees kampioen accijns heffen. Exclusief btw heft onze overheid zevenenzeventig cent accijns op een liter benzine en lpg. Daar kan geen ander land tegenop. Het is respectievelijk vier en zeven procent meer dan Italië en Engeland, de nummers twee en drie op de ranglijst. Wij betalen ruim een euro per liter meer dan onze Amerikaanse vrienden, maar die zijn dan ook een stuk dorstiger dan wij zijn. Hoe zuiniger wij rijden, hoe duurder de benzine. Logisch, zo werkt de markt nu eenmaal.
Eigenlijk zouden wij allemaal in een SUV met V8 motor moeten rondscheuren en zelfs voor de kleinste stukjes de fiets moeten laten staan ten gunste van de auto. Een kwestie van gezond verstand en goed voor de portemonnee. Maar wat doen wij sukkels, wij kopen super zuinige autootjes of zelfs van die elektrische ondingen. En als wij al gaan tanken, dan doen wij dat in Duitsland en België. Dat lijkt op het eerste gezicht een stuk goedkoper, maar dat is het niet. Die paar cent voordeel weegt niet op tegen de miljoenen aan accijns die nu in de zakken van onze ooster- en zuiderburen verdwijnen. Met als gevolg, u raadt het al: accijnsverhoging. In de grensstreek sterven ook de benzinestations nog eens langzaam uit en daarmee de werkgelegenheid. Wij zijn een dief van onze eigen portemonnee. Misplaatste zuinigheid.
Zuinig rijden zou beloond moeten worden en niet gestraft met nog meer kosten. Accijns, rekeningrijden, motorvoertuigenbelasting, BPM, bijtelling, trajectcontrole en parkeertarieven. Wij zijn er vast nog een paar vergeten. Waarom moet de overheid in godsnaam zoveel geld verdienen aan ons rijgedrag. Onze auto is geen melkkoe!
Kunnen we tenminste iets.