V) Is dit Starbucks?
A) Nee, Starbucks heeft hier niets mee te maken. We gebruiken gewoon hun naam en logo voor marketingdoeleinden.
V) En dat is legaal?
A) Oh ja. Dat is het. We noemen het parodie en dan is het kunst. Hartstikke legaal.
En zo staan er rijen dik mensen te wachten om een kop koffie te bestellen bij Dumb Starbucks, een coffeeshop die het logo en de naam van Starbucks voert en daar nog mee weg komt ook. Merkrecht? Nooit van gehoord! Zelfs de menukaart is een regelrechte kopie van die van Starbucks. Het verschil met de echte Starbucks is dat de koffie gratis is. Net als de gebakjes, die bij een andere winkel gekocht zijn. Je betaalt er dus geen 14 euro voor een slappe bak bocht genaamd ‘Soy Lattte Machiato Fantaziano di Vanilla Extraordinaire‘ met extra pecan notenextract in een laf papieren bekertje met je eigen naam er op. Dumb Starbucks geeft de koffie gratis weg. Sterker nog: de kassa is een dummy en staat er voor de sier.
Zonder enige vorm van aankondiging stond er opeens deze ‘parodie‘ op Starbucks, wat het volgens initiatiefnemer Nathan Fielder een volstrekt legale onderneming maakt. Via een advertentie op Craig’s List (een eeuwenoude Amerikaanse versie van Marktplaats) werden barista’s aangetrokken. Er staat een ouderwets filterkoffieapparaat en een espressomachine (zonder opschuimstang) en de gebruikte koffiebekers met het Dumb Starbuckslogo worden nu op internet te koop aangeboden voor $20. Dumb Starbucks zelf geeft via Twitter aan geen losse merchandise te willen verkopen. We kunnen wel stellen dat de eigenaar een Flappy Bird doet want het concept is een doorslaand succes. Zonde.
Maar waar verdient hij dan wel geld mee? Die winkels moeten toch betaald, net als de koffie en het personeel.