Vanaf de oprichting in 1991 ging het met de Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen TomTom alleen maar bergopwaarts. Hogere verkoopcijfers en dus steeds meer winst. Bij de beursgang van het bedrijf in 2005 incasseerden de vier eigenaren gezamenlijk nog 343 miljoen euro. Patsboem, van niets zo maar de Quote 500 in. De ultieme droom van elke kapitalist.
Was een los navigatiekastje tien jaar geleden nog heel vernieuwend, inmiddels brengt een gemiddelde Smartphone u ook netjes thuis. Maar dan zonder al dat gefrunnik met draadjes, zuignappen of loslatende plakstrippen. De omzet van TomTom loopt de laatste jaren dan ook hard terug en de nettowinst is bijna volledig verdampt. Het einde van een tijdperk.
Het toverwoord voor de toekomst is productontwikkeling. Het bedrijf richt zich meer en meer op inbouwsystemen en dienstverlening zoals het leveren van verkeersinformatie. Niet echt vernieuwend, maar wel een exportproduct van formaat. Inmiddels vermijden miljoenen inwoners in ruim dertig landen de dagelijkse files met behulp van TomTom. De echte vernieuwing zit ‘m in het assortiment dat zich steeds meer op sport- en fitness producten richt. Kekke GPS-sporthorloges moeten het tij keren. Voor 139 euro heeft u er al een.
Net als Apple denkt TomTom vooral aan de prijzige accessoires te kunnen verdienen. Horlogebandjes, fietshouders en bureauladers die alleen geschikt zijn voor het eigen product. Niet echt wat je noemt consumentvriendelijk. Maar gelukkig laat de consument zich graag een rad voor ogen draaien. Met TomTom zal het wel weer goed komen. Hun routekaarten zijn onovertroffen. Zij vinden heus wel weer de weg terug omhoog.