Geloven is weer helemaal in. Vooral nu er bakken geld mee te verdienen zijn. Voor de katholieken was het natuurlijk altijd al vanzelfsprekend om de Maagd Maria uit te venten als een goedkope hoer die zich door iedereen tegen een geringe vergoeding liet betasten. De afgelopen jaren hebben ook onze christenbroeders van de evangelische omroep de marketingkracht van haar zoon ontdekt. Jesus sells.
Ging de bloedige verfilming van het lijden van Christus door de geloofswaanzinnige Mel Gibson velen nog een tikkeltje te ver, met The Passion raakt de eo precies de juiste snaar bij Jezus-minnend Nederland. Lijdensweg light zogezegd. The Passion laat zich bekijken als een reliversie van Op Volle Toeren of het Eurosongfestival zo u wilt. Met een scala aan zangers, acteurs en presentatoren uit de laagste categorie, die wel zin hadden in een schnabbel op witte donderdag.
Zo zagen wij Jack van Gelder als de brute praefectus Pontius Pilatus, een rol die hem op het lijf is geschreven. Al had hij gezien zijn voorliefde voor geld, zijn bijnaam is niet voor niets cheque van Gelder, ook prima de rol van Judas kunnen spelen. Zingen kan de beste man echter niet, maar wat dondert het. Zijn act ging er bij het kritiekloze publiek, net als de rest van de zouteloze voorstelling, in als Gods woord in een ouderling.
Gezien het enorme succes van The Passion en de slimme stedenmarketingcampagne die erachter schuilt zijn wij nog lang niet van dit circus verlost. Gemeentebestuurders staan in de rij om The Passion naar hun stad te halen. Toegegeven, de plaatjes van de Vismarkt gefilmd vanaf de Martinitoren waren sprookjesachtig mooi. Maar The Passion heeft niets, maar dan ook niets met het geloof te maken. Het is een commercieel gedrocht dat meelift op de herwaardering van religie en het zakeninstinct van een hypocriete omroepdirecteur. Jezus als kijkcijferkanon. Het moet niet gekker worden.
Jezus zelf zou zich omkeren in zijn graf bij het aanschouwen van dergelijk uiterlijk vertoon. Daar had de Heiland nu juist een uitgesproken hekel aan. Het is voor eo-directeur Arjan Lock maar goed dat Hij niet bestaat, want anders had Hij dit soort op geld beluste lieden met veel genoegen de tempel uitgejaagd. Het geloof is geen koopwaar. En Jezus geen trainingspak. De eo is niets meer en minder dan de nieuwe Judas.
helemaal mee eens
“Goedkope hoer”
Als je geen respect voor Maria hebt kun je beter over het weer gaan bloggen.
Als je je zo snel gekwetst voelt bij een fictief karakter uit een slecht oud herschreven boek kan je beter je kont op en neer gooien op een lantaarnpaal.
Fictie is geen probleem. Het gaat om respect.