Onze regering haat het openbaar vervoer. Het beleid van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is erop gericht om forenzen zo snel mogelijk weer in de auto te jagen. Een nieuwe auto welteverstaan, want dat is extra goed voor de economie. Dat peperdure filevrije glanzende asfalt ligt er toch niet voor niets.
De treinreiziger is de dupe. Alweer. NS en staatssecretaris Wilma Mansveld willen de treinkaartjes in de spits tien procent duurder maken. NS heeft namelijk een chronisch tekort aan centjes. De achtentachtig miljoen euro afschrijving als gevolg van het Fyra-debacle moet toch ergens van betaald worden. De milieubewuste treinende forens is dan een dankbaar slachtoffer. Die heeft toch geld zat.
Volgens Mansveld is de tariefdifferentiatie niet bedoeld als bezuinigingsmaatregel, maar juist om meer mensen buiten de spits om te laten reizen. Waarom in hemelsnaam? Hoe meer reizigers, hoe beter lijkt ons. In de spits of daarbuiten. Daar zou menig normaal bedrijf toch maar wat blij mee zijn. De vraag bepaalt toch het aanbod en niet andersom? Alsof wij blij mogen zijn dat NS ons wil vervoeren.
In de ogen van Mansveld zijn echter niet NS en de overheid het probleem, maar die verdomde treinreizigers die altijd maar tijdens de spits vervoerd willen worden. Om gek van te worden. Kunnen die kantoorpikken niet pas tegen het middaguur naar het werk en ’s avonds in een bijna lege trein weer naar huis? Het is nog goedkoper ook. Nee dus beste Wilma. De spits heet niet voor niets zo en flexwerken is voor het merendeel van de spitsreizigers geen reële optie.
Als iemand zich moet aanpassen ben jij het. Laat NS tijdens de spits toch gewoon langere treinen inzetten of een keertje vaker op en neer rijden. Dat zet pas zoden aan de dijk. Nu lijkt het erop dat de tariefdifferentiatie niet meer is dan een ordinaire belastingverhoging. Zo komen we dus nooit uit de crisis. Maar er is hoop.
Dit is nu de essentie van privatisering.
Toen de NS’ers nog ambtenaren waren konden ze, tot en met de hoogste baas, rechtstreeks op het Haagse matje worden geroepen.
Niet dat dat altijd wat uithaalde, maar dit soort verkapte belastingen waren er toen niet.
als dit echt zou werken zouden de inkomsten van de NS ongeveer gelijk blijven, mensen zullen immers gaan flexwerken via goedkopere daluren kaartjes.
mocht de omzet stijgen(of de afstand aan autofiles) dan kan het wel eens zo zijn dat bij ~95% van alle banen geen flexwerken mogelijk is. ik gok trouwens op het tweede.