Een bedrijf in damage control-mode levert vaak bizarre en absurde situaties op. Afgelopen week lekte er een memo van General Motors (GM) uit. In de memo was te lezen dat 65 woorden verboden waren en niet meer mochten worden gebruikt door de medewerkers van GM om hun auto’s te beschrijven. Hier een greep uit de meest hilarische verboden woorden: deathtrap, potentially disfiguring, grenade-like, rolling sarcophagus, en unbelievable engineering screw-up. GM ontraadt zijn medewerkers om deze benamingen aan hun auto’s te geven. Het is al hilarisch en beangstigend dat werknemers hun eigen auto’s überhaupt al zo noemden, maar goed. Men denkt het probleemop te lossen door als woordenaars gewoon woorden uit het vocabulaire van hun werknemers te trekken.
Deze grote PR fuck-up komt na een jaar dat GM 11 miljoen auto’s met mankementen moest terugroepen. Het meest stuitende geval was dat van een pin in de startmechaniek die te klein was en daardoor de motor kon laten afslaan tijdens het rijden. Maar niet alleen de motor schakelde zich dan uit. Welnee, dat zou te simpel zijn. Ook de stuurbekrachtiging, de remmen, de airbags en de autogordels vielen uit. Dit mankement was in 2001 al bekend maar er werd toen niks aan gedaan. In 2005 kwam men met een onderzoek en de conclusie was dat de reparaties te lang en te duur zouden zijn en dat het niet in het belang van de corporatie was. De kosten voor het vervangen van de pin waren 57 cent. Iedereen snapt natuurlijk dat 57 cent veel te veel is om een mensenleven te redden, om nog maar te zwijgen over wat het zou doen voor de winstgevendheid van het bedrijf. Winst komt namelijk altijd voor de veiligheid van de klant; dat begrijpt iedereen die de economie langer volgt dan vandaag. Dus liet men deze auto’s gewoon tot dit jaar doorrijden. Met 13 doden en 32 ongelukken als duidelijk aanwijsbaar gevolg, maar hey: het zouden er ook zomaar meer kunnen zijn.
De oplossing die GM zijn klanten gaf? In plaats van het vervangen van een pinnetje van 57 cent vroegen ze hun klanten geen zware sleutelbos meer te hangen aan hun auto sleutel. Een fijne gedachte dat je in een deathtrap rijdt die elk moment onbestuurbaar tegen de vangrail kan klappen omdat je fabrikant te beroerd is om een kleine reparatie te doen. Weet u wat nog het mooiste is? Voor de 13 doden en 32 gewonden door GM’s nalatigheid is het bedrijf totaal niet aansprakelijk . GM heeft namelijk in de tussentijd faillissement aangevraagd en de nalatigheid was toe te schrijven aan het ‘oude’ GM maar niet het ‘nieuwe’ GM. Dit is nou net de reden dat de VS geen democratie meer is maar een oligarchie en met de huidige EU is dat in Europa ook nog maar een kwestie van tijd. Hou daarbij vooral het TTIP verdrag in de gaten.
Ook al kost die pin 57 cent, het vervangen van die pin kost al gauw 100 euro. Je moet nl ook nog de lonen van de medewerkers en het gebruik van de garage meetellen, nog afgezien van de negatieve publiciteit die ongetwijfeld in negatieve verkoopcijfers zou resulteren.
Met 11 miljoen auto’s komen de kosten dan al gauw op een gezellige 1.1 miljard.
Dit zou 13 doden hebben gescheeld: zeg maar een 90 miljoen euro per mensenleven.
Is een mensenleven 13 miljoen waard?
Nee.
Zoveel niet.
Al weer heel lang geleden, nog in de guldenstijd, publiceerde NRC een artikel over een studie over hoeveel een mensenleven waard was.
Dat was toen, 1980 of, F 300.00.
Onderzoekers hadden dat berekend aan de hand van besluiten over gevaarlijke situaties, en de kosten om die gevaren op te heffen.
Het bleek dus dat er een grens was aan hoe veel geld men wilde uitgeven om een mensenleven te redden.
Wie de dagelijkse berichten over Irak volgt krijgt de indruk dat een mensenleven daar nog veel minder waard is.
Vervelend tikfoutje, het bedrag was F 300.000.