Sinds Google in 2006 YouTube voor 1.3 miljard overnam, smeedt het bedrijf snode plannen om deze forse investering terug te verdienen. En geef ze eens ongelijk, Zo’n enorm bedrag voor een site met veelal melige filmpjes is een boel geld. Daar mag best wat tegenover staan. Het nieuwste idee is de YouTube Music Pass. Een premiummuziekdienst, bedoeld om Spotify van de troon te stoten en tegelijkertijd de platenlabels aan zich te binden. Google is inmiddels zo groot geworden dat het niet meer hoeft te onderhandelen over de contractvoorwaarden, maar ze gewoon dicteert.
Een aantal platenmaatschappijen zoals XL Recordings en Domino is hiervan de dupe. Google dwingt hen contracten te tekenen die fors nadelig kunnen uitpakken voor deze kleine labels, die onder meer Franz Ferdinand, Arctic Monkeys en Adele vertegenwoordigen. De platenlabels vinden dat Google misbruik maakt van zijn marktpositie en hebben een beroep op de Europese mededingingsautoriteiten gedaan om dit soort praktijken een halt toe te roepen.
Wij zijn benieuwd naar de uitkomsten hiervan. Google heeft voldoende geld en invloed om een eventuele rechtszaak eindeloos te kunnen rekken. Dat gaat dus nog wel even duren. Negentig procent van de platenmaatschappijen koos eieren voor zijn geld en heeft alvast getekend. Google is van plan diegenen die niet akkoord gaan van YouTube af te gooien. Slikken of stikken dus.
Dat dit volledig indruist tegen de oorspronkelijke gedachte achter YouTube, het aanbieden van een gratis platform voor het delen van filmpjes en de nieuwste muziek, is Google dan ook worst. Google is geen filantropische instelling. Het bedrijf lijkt vooral van plan elke mogelijke dollarcent uit de videosite te willen persen. Goedschiks of kwaadschiks.
Analisten zijn van mening dat Google hoog spel speelt. YouTube is nog steeds de belangrijkste manier voor jongeren om naar muziek te luisteren. Als jongeren besluiten de site massaal links te laten liggen voor een interessanter en goedkoper alternatief, dan is het over en uit voor YouTube. Vraag maar aan Hyves of in minder mate Myspace. Uit het oog uit het hart. Dan kan het snel gaan. Weg investering van 1.3 miljard. Dus Google, doe een beetje normaal en probeer niet het onderste uit de kan te halen. Van nog meer geld word je toch niet gelukkiger en hoogmoed komt voor de val.
Tsja.. zelfdestructie uiteindelijk..
Mensen, Labels en bedrijven zullen nu andere methodes gaan proberen zoals Vimeo en DailyMotion..
Wrsch zijn ze even arrogant als MySpace ooit was om een dwarse vergelijking te trekken.. ^^
Tja bye bye youtube der is keus genoeg
gaat er dan ook een deel naar de artiest…..?