Nog niet zo lang geleden kwam het Wereld Natuur Fonds in opspraak vanwege de vele werkbezoeken die medewerkers per vliegtuig aflegden op kosten van de donateur. Niet echt het signaal dat je als goede doel wilt afgeven aan potentiële geldgevers met wiens geld je de door de milieuvervuiling aangetaste wereld wilt redden.
Ook Greenpeace heeft zich nu in dit illustere rijtje waardeloze wereldverbeteraars gevoegd. Campagne-directeur Pascal Husting vloog tot voor kort elke week per vliegtuig van zijn woonplaats Luxemburg naar het hoofdkantoor in Amsterdam. Erg efficiënt gezien de zes uur die het duurt om de driehonderdzestig kilometer tussen beide steden per auto of trein te overbruggen. Maar niet erg handig. Greenpeace ziet het vliegverkeer namelijk als belangrijkste oorzaak van de klimaatverandering. Het gedrag van Husting is dan ook moeilijk te rijmen met de idealen van de milieuorganisatie.
Husting geeft toe dat een organisatie als Greenpeace niet altijd in overeenstemming met de eigen ideeën kan opereren. Als verzachtende omstandigheid voert hij aan dat hij het toch vooral voor zijn kinderen deed, die hij op deze manier een derde verhuizing in drie jaar tijd wilde besparen. Leuk geprobeerd Pascal, maar het is jouw keuze geweest om in Amsterdam te gaan werken. Je had natuurlijk ook gewoon een baan in Luxemburg kunnen zoeken. Bij een vliegtuigmaatschappij bijvoorbeeld. Als campagne-directeur had je beter moeten weten en is dit wel de slechtst denkbare publiciteit voor een organisatie als Greenpeace. Dat je onder druk van de publieke opinie nu wel met de trein heen en weer reist geeft te denken over je betrokkenheid bij de goede zaak en de prijs die je bereid bent daarvoor te betalen.
Wij mogen hopen dat je de reiskosten nu en in het verleden wel uit eigen zak hebt gefinancierd. Wij hebben het donkerbruine vermoeden dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn en dat ook hier de donateur opdraait voor jouw privileges. Het enige groene in Greenpeace blijkt ook nu weer de kleur van geld te zijn. Zeg niet dat wij u niet gewaarschuwd hebben: het geven aan goede doelen is zonde van uw zuurverdiende centjes. Geef het liever aan ons.