Als er één volk is dat nog harder zeurt dan wij Nederlanders, dan zijn dat wel de Zweden. Die hebben altijd wel wat te zeiken. Over de prijs van alcoholhoudende dranken bijvoorbeeld. Over de magere prestaties van Portugal op het WK voetbal. Over Europa. Over de lange donkere ijskoude winters. Of over het vliegen met Ryanair.
Na vier uur in een toestel van de Ierse prijsvechter op de luchthaven van Göteborg te hebben doorgebracht vanwege een storing, werden alle passagiers terug naar huis gestuurd. Helaas, geen koud biertje op het strand van Malaga. Vol goede moed togen dezelfde passagiers de volgende dag opnieuw naar de luchthaven om erachter te komen dat er nog steeds problemen waren met het toestel. Dit keer functioneerden de toiletten niet naar behoren. Kan gebeuren natuurlijk. Maar de passagiers weigerden het dringende advies van de grondstewardessen over te nemen om voorafgaand aan de vlucht vooral nog even op de luchthaven een kleine boodschap te doen. Woedend waren ze. Zij vonden het niet normaal dat er geen toilet was op de lange vlucht naar Spanje en vroegen zich hardop af of dit eigenlijk wel mag volgens de wet. Weten wij veel, daar zijn juristen voor. Wat wij wel weten is dat wij ’s zomers in één ruk naar onze vaste vakantieadres in Frankrijk scheuren. Zonder te stoppen. Dus wat nou lange vlucht. Een beetje reiziger kan zijn plas toch wel vier uurtjes ophouden?
De meeste passagiers pakten echter hun koffers en vertrokken. Naar huis. Diegenen met een grote blaas, een luier of prostaatproblemen vlogen alsnog richting de Spaanse stranden. En kregen van Ryanair een gratis versnapering ter verwerking van het aangedane leed. Een pakje drinken met als uiterste houdbaarheidsdatum januari 2014. Een beetje goedkoop. En weinig doordacht, zo zonder toilet aan boord. Laten we het er maar op houden dat Ryanair het van zijn lage tarieven moet hebben en niet van zijn klantvriendelijkheid. Wij gaan dit jaar weer gewoon met de auto op vakantie.
Zijn ze nu helemaal van de pot af gerukt !!?? 😉