Drie nieuwe supermarkten met ronkende namen als Palletvoordeel, Budget Food en Gekke Gerrit (ja zo heet ie echt) gaan de komende maanden de strijd aan met de Aldi en Lidl om de gunst van de armlastige consument. Door de aanhoudende crisis kopen steeds meer mensen hun etenswaar bij een low budget supermarkt. Aldi en Lidl zagen hun marktaandeel in een paar jaar tijd groeien van acht naar veertien procent. En de verwachting is dat deze groei nog wel even doorzet.
Wat zij kunnen, kunnen wij ook dachten de ondernemers achter de drie zogenaamde dumpsupermarkten. Hun werkwijze is simpel: koop restpartijen van voornamelijk A-merken op, waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum nadert of waarvan de verpakking licht beschadigd, verkeerd bedrukt of verouderd is. En zet deze tegen een zeer scherpe prijs in de schappen. Een pak Venz hagelslag voor 49 eurocent. Een beker mierzoet ijs van Ben & Jerry’s voor twee euro. Het kan. En het is ook nog eens goed voor het milieu. Anders waren al die artikelen waarschijnlijk op de vuilnisbelt beland.
De echte verliezers van deze supermarktoorlog zijn de fabrikanten. Om hun producten nog goedkoper aan te kunnen bieden zetten de supermarkten hen onder druk. Met alle gevolgen van dien. Maar wat kan ons dat donderen. Hoe goedkoper, hoe beter. Toch? Uw huishoudboekje vaart er wel bij. En dat is ook wat waard. Vooral de prijzen van veel verkochte artikelen zullen dalen. U krijgt meer waar voor uw geld. Dat is niet verkeerd in deze tijden van economische tegenslag. Kunt u ook nog mooi een keer op wintersport dit jaar.
Goh, mwnw, maken jullie nu ook al reclame voor supermarkten voor onrendabelen?
Ja, we dachten dat je dat wel kon gebruiken…
Aldi?
Daar koop ik alleen WC-papier en batterijen.
Zo grappig.
Het is grappig omdat het waar is. ©
wanneer komt er een gekke gerrit in Hoofddorp