De Canadese DJ Joel Thomas Zimmerman die beter bekend staat als Deadmau5 krijgt een zaak van Disney aan zijn broek. De DJ die al een decennium bekend staat om zijn kenmerkende maskers probeerde in de VS merkrechten te verkrijgen met zijn logo. En daar wil Disney een stokje voor steken. Zij zijn namelijk van mening dat het logo van de plaatjesdraaier teveel zou lijken op hun eigen Mickey Mouse. Deadmau5 is dan weer van mening dat Disney wel eerder aan de bel had mogen trekken. De DJ zegt dat hij zijn handelsmerk in 30 landen waaronder Japan, Duitsland en Italië zonder problemen jarenlang gebruikt. Het design voor de helm is ontstaan toen Zimmerman op jongere leeftijd 3D-programma’s voor digitale design leerde gebruiken.
Afgelopen jaar diende de Canadees een aanvraag in bij het Amerikaanse patentbureau. In de documenten die de advocaat van de dj heeft ontvangen stelt Disney dat de iconische Mickey-oren al ruim 60 jaar als symbool staan voor het bedrijf wereldwijd. Het verlenen van toestemming aan Deadmau5 zou de activiteiten van Disney in de VS en over de hele wereld schaden. Want Amerika zou Amerika niet zijn als er wel weer een gestoorde rechtszaak uit te slepen is.
Het is nog even afwachten totdat ze bij Disney zelf het besef krijgen dat ze een aantal jaar te laat zijn met hun zaak. Of zou de studio geld ruiken? Joel Thomas Zimmerman harkte afgelopen jaar namelijk 16 miljoen dollar binnen en daarmee is hij de nummer 10 in het lijstje best verdienende DJ’s wereldwijd. Wat bekende muizen als: Inieminie, Speedy Gonzalez en Pinky and the Brain van deze zaak vinden is nog niet bekend, wij vinden het echter muizen muggenziften van Disney, stelletje racisten dat het zijn. Misschien zou het animatiebedrijf hun geleden verliezen na gestolen goederen recht willen trekken door middel van deze rechtszaak. In het Franse Disneyland wordt namelijk op grote schaal menukaarten van het restaurant Bistrot Chez Rémy gestolen. Het restaurant is onderdeel van de op 10 juli geopende attractie Ratatouille. In deze bistro eten bezoeker iets luxer dan de standaard kleffe hotdogs die tegen een veel te hoge prijs elders in het park verkocht worden. De menukaart schijnt dus een hippe souvenir te zijn die op internet verkocht wordt. Tsja je moet toch iets doen om de financiële aanslag die op je portemonnee gepleegd wordt door het themapark enigszins tegen te gaan. Deadmau5 is overigens niet de enige artiest die gelazer met Disney heeft. In het verleden heeft de band Bomb Disneyland haar naam gedwongen moeten veranderen in Bomb Everything. Kinderachtig.