Het zag er nog wel zo mooi uit. Op papier althans. Een spoortunnel met daar bovenop een station, een fietsenstalling, een stadhuis, een park en twaalfhonderd splinternieuwe woningen. Maar het ging he-le-maal fout. Door de crisis trokken de beoogde projectontwikkelaars zich terug en tot op heden kocht nog niemand een kavel. Met als gevolg: een gigantische financiële strop voor het gemeentebestuur van Delft. Zelfs als de gemeente vanaf nu fiks gaat bezuinigen, resteert er tot 2018 jaarlijks nog een tekort van vier miljoen euro. Een drama dat de honderdduizend inwoners van de universiteitsstad vrijwel zeker in hun portemonnee gaan voelen. De woonlasten gaan omhoog, het mes gaat in het ambtenarenapparaat en ook het voorzieningenniveau ontkomt niet aan de botte bezuinigingsbijl.
Delft staat vanwege het gapende gat in de begroting inmiddels onder verscherpt toezicht van de provincie Zuid-Holland. Ze zijn niet de enigen. Acht andere Nederlandse gemeenten waren ook te optimistisch over de exploitatie van bouwgrond en kregen door de forse bezuinigingen van het Rijk veel minder geld dan verwacht. Op enige coulance van het ministerie van Infrastructuur hoeft Delft ook al niet te rekenen. Een versoepeling van de afbetalingsregeling zit er niet in. De rijksoverheid heeft het geld zelf veel te hard nodig.
Delft rest niets anders dan de broekriem aan te halen. Ook al bezuinigde het vorige college ruim twintig procent op de totale begroting. Mocht u in Delft wonen, dan adviseren wij u zo snel mogelijk te verhuizen. De gemeente kleedt u de komende jaren financieel namelijk helemaal uit. Waartoe bestuurlijke grootheidswaanzin al niet kan leiden. Wij zien nog wel een lichtpuntje. Vanaf maart 2015 zullen de driehonderdvijftig treinen die nu nog dagelijks dwars door Delft denderen ondergronds gaan rijden. Dat is ook wat waard.