Na Zwarte Piet moeten nu ook de ietwat oubollige Sinterklaasliedjes eraan geloven. Sommige liedjes dateren namelijk uit 1850. Dat kan toch echt niet meer. Het is goddomme 2014. Was het een schilderij geweest dan had het in een museum gehangen, maar een liedje moet met de tijd meegaan. Vindt tekstschrijver en muzikant Paul Passchier tenminste. Hij herschreef samen met Thedo Keizer vijfentwintig van de bekendste Nederlandse Sinterklaasliedjes.
Woorden als straf, knecht, roe en zak komen er niet meer in voor. Te negatief. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn allang geen boemannen meer die stoute kindertjes naar Spanje ontvoeren of er flink op los slaan met een bosje takken. Nee, tegenwoordig krijgen stoute kindertjes op zijn minst een iPad van de lieve Sint en als ze heel stout zijn geweest een Wii op de koop toe. Ook de kaatsenballen uit O, kom er eens kijken zijn gesneuveld. Geen mens die meer weet wat dat zijn, op een paar achterlijke Friezen na. Dat zijn nu chocomunten geworden. Om dezelfde reden is ook de bromtol met een zweep vervangen door een boekje met een pen. Dat klinkt meteen toch een stuk moderner. Gelukkig mocht het iconische makkers staakt uw wild geraas wel blijven staan.
Passchier en Keizer zijn niet over één nacht ijs gegaan. Een half jaar lang hebben zij aan de meer dan honderdzestig jaar oude liedjes geschaafd en gesleuteld. Zij waren zich er terdege van bewust dat de liedjes tot ons culturele erfgoed behoren en hebben geprobeerd zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Uit een enquête van het AD blijkt echter dat Nederland niet echt warm loopt voor al deze aanpassingen. Maar liefst tweeënnegentig procent van de ondervraagden zingt straks tijdens het heilig avondje gewoon de oude teksten mee. Een aantal vindt zelfs dat Passchier en Keizer met hun poten van dit stukje oer-Hollandse cultuur moeten afblijven. Daar behoren wij niet toe. Ook Hoofdpiet, die zich in eerste instantie niet over deze kwestie wilde uitlaten, is inmiddels helemaal om. Hij liet weten dat hij de wijzigingen zo knap gedaan vond dat hij de nieuwe liedjes steunt.
Wij vinden het een dappere poging van beide heren om de vastgeroeste Hollandse mores van ‘wat de boer niet kent dat vreet hij niet’ een beetje los te wrikken. Cultuur is namelijk niet iets statisch, maar constant aan verandering onderhevig. Wellicht gaat het de vele liefhebbers van het ouderwetse Sinterklaasfeest een beetje te snel. Oudere mensen staan nu eenmaal niet bekend om hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Die moeten het van andere dingen hebben, zoals zeuren en zaniken. En voordringen bij de Sinterklaasintocht om zelf het beste plekje te veroveren. Kinderen interesseert de woordenstrijd en de Zwarte Pieten-discussie al helemaal niet. Zolang de cadeautjes maar blijven komen. En was Sinterklaas oorspronkelijk niet bedoeld als kinderfeest? Nou dan, laat kinderen lekker zelf beslissen wat ze zingen. Vol verwachting klopt ons hart.
Nederland boos. Ja. GEK HЀ. Nederland is Nederland allang niet meer, laten we dan ook dit maar te gronde brengen. Eikels 凸(>皿<)凸
cultuur is een ongeveer gemiddelde van de gedragsnormen en gebruiken van een groep, als 92% vind dat in dit geval cultuur statisch moet zijn is de cultuur statisch. trouwens als het toch zo’n kleine moeite is, is het toch ook een kleine moeite om het niet te doen..
en hoe wil je kinderen laten kiezen welk liedje ze willen zingen, zonder dat papa, mama of de leraar hen een van de twee leert?
en dat allemaal om een zooitje ontevreden opvreters tevreden te houden, alsof die surinamers al niet veel te veel hebben gekost.