Heb je dat wel eens? Je moet de deur uit en ziet dat je de telefoon bent vergeten op te laden? Hem dan nog twee minuten in het stopcontact hangen heeft dan ook al geen zin meer. Maar wees niet gevreesd: dit hoort binnenkort tot het verleden. Onderzoekers van het Nanyang Technical University hebben namelijk een oplaadbare lithium ion batterij weten te ontwikkelen die binnen twee minuten 70% oplaadt. Daarnaast gaan door deze nieuwe techniek de batterijen en accu’s tien keer langer mee dan de huidige oplaadbare accu’s en batterijen. Een oplaadbare accu zou nu dus 20 jaar mee kunnen gaan zonder aan kracht te verliezen.
De onderzoekers hebben het grafiet, dat fungeert als de negatieve pool in de batterij, vervangen met een nieuwe gel gemaakt van titaandioxide nanobuisjes die ze zelf gemaakt hebben. Deze nanobuisjes zijn een duizend maal smaller dan een haar waardoor de overbrengst van van elektronen en ionen extreem versneld wordt. Hierdoor laadt de batterij ook velen malen sneller op. De batterij kan door deze nieuwe technologie meer energie opslaan en in plaats van 500 keer kan een batterij zich nu wel 10.000 opladen in zijn levensloop.
Maar het wordt nog mooier, titaandioxide is een goedkoop en makkelijke beschikbare grondstof in tegenstelling tot grafiet. Dus voor minder geld kan men batterijen produceren met een kortere laadtijd, grotere capaciteit en langere levensduur. Deze ontwikkeling kan echter ook grote gevolgen hebben op de automarkt en met name voor de elektrische auto. De actieradius kan namelijk door deze batterij vergroot worden en de laadtijden zullen vergelijkbaar zijn met het volgooien van een tank bij de pomp. De batterijen zullen ook twintig keer zo lang mee kunnen gaan dus dat zal ook flink schelen in het onderhoud van de auto. Dit kan zomaar een ‘game-changer’ worden op de automarkt. Men is van plan om deze batterij binnen twee jaar op de markt te zetten.
Het is natuurlijk altijd interessant om over dergelijke ontwikkelingen te lezen. Het duurt echter vaak nog vele jaren voordat deze technologie op grote schaal te produceren en implementeren is in de reguliere accu’s. Ik ben dan ook benieuwd of de twee jaar die in het artikel genoemd wordt ook daadwerkelijk gehaald wordt.