Neonazi’s die een project sponsoren wat uitstappers van de rechtsextremistische scene begeleidt in hun keuzes. Snapt u het nog? Nou, de nazi’s zelf ook niet. Wat een bombastisch-tweede-oorlog-achtig-nazimars had moeten zijn eindigde voor de skinheads in een sponsorloop. Het lokale bedrijfsleven van het Duitse plaatsje Wunsiedel, waar Rudolf Hess, de tweede man van nazi-Duitsland begraven ligt, was niet blij met de komst van de extreemrechtse demonstranten. Daarom hebben zij een positieve draai aan het geheel gegeven:
Voor elke meter die de nazi’s marcheerden ging er tien euro naar het project Exit-Deutschland wat een neonazi-ondermijnende stichting is. De kaalkopjes wisten niet van dit initiatief af, maar brachten wel €10.000,- op. Een snelle rekensom leert ons dat de 250 marcherende bomberjackjes een totaal van een kilometer gemarcheerd hebben. ‘Men kan meer doen dan straten afzetten en winkels hermetisch af te sluiten’, aldus Fabian Wichmann, initiatiefnemer van de tegenactie. Onderweg hadden de ondernemers in samenwerking met ‘Rechts gegen Rechts’, de route opgeleukt met spandoeken. ‘Wenn der Führer wüstte’ wat vertaald ‘als de Führer toch eens wist‘ betekend en ‘Flink wie Windhunde! Zäh wie leder! Und großzügig wie nie!’ (‘Snel als een windhond! Zo sterk als leer! En zo vrijgevig als nooit tevoren!’). Zelfs bij teksten op de weg waar bijvoorbeeld werd bedankt voor al vijfduizend euro, deed het bij de neonazi’s nog geen alarmbellen rinkelen.
Nazi’s die marcheren tegen nazi’s? Dat is wel het toppunt van goedheid, nu is het wachten op getinte mensen die gaan demonstreren vóór Zwarte Piet. Palestijnen die stenen gaan gooien voor Israël, en Ajaxsupporters die een fancy fair gaan organiseren voor de voetbalclub Feyenoord zodat ze volgend jaar wel die ene spits kunnen halen waar de fans zo naar smachten.
Comments 1