Het had zondag niet veel gescheeld of we hadden weer een vliegramp gehad met een KLM vliegtuig dat in directe nabijheid van Rusland vloog. Dit keer was het een vliegtuig op weg van Japan naar Nederland, dat afgelopen zondag gevaarlijk dicht in de buurt van een Amerikaans spionagevliegtuig vloog. Of andersom, het is maar net hoe je het bekijkt. Het spionagevliegtuig was een RC-135, bij de KLM ging het om een Boeing 777. Het zou dan om vlucht KL862 uit Tokyo gaan. Een woordvoerder van KLM kon vanmiddag niet direct opheldering geven over de bijna-botsing. Volgens verscheidene Russische media was het spionagevliegtuig zo dichtbij dat er een acute hoogtewijziging nodig was om een botsing te vermijden. Ook een vliegtuig van Swiss Airlines zou een koerswijziging hebben moeten doorvoeren.
We quoten RT: Russia’s air defense detected an RC-135 spy plane belonging to US Air Force on Sunday, the ministry said in its statement. The plane was on an air reconnaissance mission with all of its transponders having been shut off, it added.
The US crew had not provided any information regarding its flight to air traffic controllers in the region, despite it flying at the same altitude as scheduled civil aviation flights. “As the result of the unprofessional actions of the American plane crew, the hazard of a collision with civil aviation planes was created,” Russia’s Defense Ministry said, adding that it asked the US official to take measures to prevent such incidents from happening near Russia’s borders in the future.
At least two passenger jets belonging to major European airlines were endangered by the then-unknown aircraft over the neutral waters of the Sea of Japan on Sunday, Interfax reported. The “unknown aircraft” was flying at the altitude of some 11,000 meters (36,000 feet) and did not respond to air traffic control, the agency said citing its source. Russian air controllers had to immediately change the flight path of a KLM Boeing-777, which was in the same region en route from Japan to Holland.
Pilots from another airplane, operated by Swiss airlines, heading to Switzerland from Japan, even reported “visual contact with a large four-engine aircraft, which was in direct proximity to their plane” and sent no recognition signals, the source said. The flying altitude for the Swiss jet also had to be changed by the air traffic control.
Het Russische ministerie van Defensie liet zojuist een persbericht uitgaan waarin het kenbaar maakte dat er significant gevaar was voor beide vliegtuigen en dat de Amerikaanse ambassadeur op het matje is geroepen. Dit is het zoveelste incident tussen beide landen en een escalatie lijkt steeds dichterbij te komen. In de Nederlandse kwaliteitsmedia zult u hier niet snel iets over lezen, het past immers niet in het frame dat Rusland de slechterik is en Amerika niets fout doet. NOS? Helemaal niets. Nu.nl? Helemaal niets. De rest van de Nederlandse media? Helemaal niets.
Verrassend genoeg heeft Mark Rutte de Amerikaanse ambassadeur nog niet op het matje geroepen wegens het in gevaar brengen van een Nederlands vliegtuig. Maar aangezien we ondertussen allemaal weten hoe ons kabinet met onderste stenen omgaat zal dat ook wel niet gebeuren. En dus is het wachten op het moment dat er weer een Nederlands vliegtuig uit de lucht valt…
Update 26-5: De KLM bevestigt bij monde van een woordvoerder aan Nieuwspraak dat er een uitwijk-manoeuvre heeft plaatsgevonden op aangeven van de Russische luchtverkeersleidingen maar wil verder geen uitspraken doen over het waarom. We quoten letterlijk: ‘Dit is alles wat we er op dit moment over kunnen zeggen.’ Wordt vervolgd dus.
P.R. news van TR. anders was er wel een incident report geweest.
Volgende is tenminste wel echt:
http://www.nltimes.nl/2016/03/17/klm-cityhopper-flight-involved-in-basel-airport-near-miss/