Om bestellen via internet kun je tegenwoordig niet meer heen. Het is niet voor niets dat de retailsector het moeilijk heeft. Waarom zou je immers de knusheid van je warme huiskamer verlaten? Als je je spulletjes ook via internet kan bestellen en ze in een moeite door voor bijna gratis aan huis geleverd krijgt… Dit fenomeen breidt zich nu ook langzaam uit naar andere sectoren.
Volgens onderzoek van ABN AMRO zijn internetdrukkerijen een belangrijke groeifactor in de grafische sector en dat is niet voor niets. Een belangrijk voordeel dat deze drukkerijen vaak hebben is de enorme efficiëntie van hun order- en productieproces. De online aanwezigheid van drukkerijen als Reclameland, met een goede overzichtelijke webshop en een makkelijk orderproces draagt in hoge mate bij aan het succes internetdrukkerijen. Maar dat is niet de enige kritische factor.
Prijs
Ook prijs is een belangrijke factor. Want een gemakkelijk bestelproces is een ding, een goede prijs is minstens zo belangrijk. En omdat de hoge mate van efficiëntie bij veel van deze drukkerijen niet stopt bij de voorkant kunnen ze die ook bieden. Vaak verzamelen ze meerdere kleine orders met dezelfde kenmerken om deze samen op één drukvel te printen. Dit is een enorme verandering ten opzichte van traditionele drukkerijen.
Daarnaast is er de verruiming van aangeboden diensten: Klanten worstelen met een goede communicatiemix van papier en digitaal, en schakelen hier graag hulp bij in. Drukkerijen worden op deze manier consultants met kennis van digitaal en print. Ze hebben een uitgebreid netwerk in de creatieve industrie; zo kunnen ze hierin van grote waarde zijn. Zo zijn internetdrukkerijen bij uitstek een voorbeeld geworden van het feit dat je als bedrijf moet blijven innoveren om belangrijk te blijven in de hedendaagse markt.