Goed, 2017 is nu een paar maanden onderweg. Dat is een mooi moment om eens even te kijken hoe het er voor staat in marketingland. Wat werkt er dit jaar wel en wat vooral ook niet. Waar liggen de kansen en uitdagingen? En waar moeten we marketingtechnisch gezien op letten? Wij zetten het voor je op een rijtje.
Hou het persoonlijk
2017 is het jaar van de persoonlijke benadering. Het gevoel benaderd te worden vanuit een template: totale turn off. Als je doet alsof je de klant persoonlijk benaderd maar de klant merkt dat hij als een van de velen wordt gezien is het klaar. Daarbij valt of staat het wel met goede data te werken. Niemand zit immers te wachten op een enorm persoonlijke nieuwsbrief als hij zich al lang heeft uitgeschreven.
Mobiel. Mobiel. Mobiel
Mensen lijken tegenwoordig wel vastgekleefd aan hun mobiele telefoon. Dat beperkt zich heus niet meer tot de jongere generatie. Iedereen heeft er een (of meerdere) en kijkt er om de haverklap op. Sterker nog: in 2016 werden er voor het eerst meer website beken via een mobiele browser dan via de good old desktop. Grote kans dus dat ze jouw product of website voor de eerste keer ontdekken via hun mobiele telefoon. En je weet wat ze zeggen over een eerste indruk… Om een voorbeeld te geven: de helft van de mobiele gebruikers verlaat direct je website als het laden ervan meer dan drie seconden duurt. Drie seconden! Denk daaraan als je je marketingstrategie gaat bepalen.
(Viral) Video
Als er één manier is om retesnel de aandacht van een heel breed publiek te trekken is het wel met video. Platformen als Instagram, Facebook en niet te vergeten Snapchat zijn niet meer weg te denken in het verspreiden van videocontent. Helemaal mooi is het als je de video kan combineren met de eerdere tips: geschikt voor mobiel én gepersonaliseerd. Heb je dat goed in de smiezen, dan is succes bijna gegarandeerd. Wel zorgen voor een goede video natuurlijk, want net als met de voorgaande tip geldt: als je video niet leuk of boeiend is, ben je het publiek gewoon kwijt.
De terugkeer van print
Wie krijgt er tegenwoordig nou nog echt post die er toe doet? Zelfs de overheid gaat tegenwoordig helemaal digitaal. De enige post die mensen vaak nog krijgen is een rekening hier of daar. Als je dus extra op wil vallen: print. Op wat voor manier dan ook. Ouderwets wordt weer nieuwerwets. En als je gebruik maakt van een online drukkerij als Drukland.nl kost het ook bijna niets. En als je extra wil scoren, maak dan gebruik van tip 1: personalisatie. Gegarandeerd succes!
Denk aan deze tips als je je marketingstrategie gaat uitzetten dit jaar. Veel succes!