Trend in 2017: duurzaam omgaan met kantoorartikelen

Duurzaam hoor

Nadat duurzaamheid bij consumenten de afgelopen jaren steeds meer is gaan leven, is dit ook in de zakelijke wereld het geval. Zo worden bedrijfspanden steeds beter geïsoleerd om minder gas te verstoken, voorzien van Ledlampen en komt de verbruikte elektra uit duurzame bronnen zoals wind en energie. Naast energie kan bij duurzaamheid ook gedacht worden aan kantoorartikelen. Hoe kun jij je steentje bijdragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen door te letten op het transport of hergebruik daarvan en bijvoorbeeld afvalverwerking?

Verantwoorde inkoop van kantoorartikelen

Ieder kantoor heeft te maken met de inkoop van kantoorartikelen. Het lokaal inkopen hiervan scheelt lange energieverslindende reizen. Kun je de ingekochte artikelen alleen van ver halen, wacht dan totdat je meerdere zaken tegelijktijdig kunt laten bezorgen in plaats van meerdere kleinere bestellingen te doen. Goederenvervoer over het spoor of water is bovendien duurzamer dan door de lucht of over de weg. Ga ook met leveranciers van kantoorartikelen de dialoog aan over alternatieve verpakkingsmaterialen zoals olifantsgras in plaats van plastic verpakkingen.

(tekst gaat verder na de advertentie)

Hergebruik van kantoorartikelen

Als je als organisatie wilt verduurzamen kun je een grote stap zetten door herbruikbare artikelen te kopen in plaats van dingen die snel vervangen moeten worden. Een investering, maar je bespaart wel op herhaalde aankopen. Werk je bijvoorbeeld in een organisatie waar iedereen naambadges moet dragen, dan scheelt de aanschaf van herbruikbare naambadges veel geld aan inkoop en afval. Naambadges met magneet worden vooral veel gebruikt in branches met veel personeelswisselingen zoals de hotelbranche, zorg en detailhandel omdat ze eenvoudig zelf bedrukt kunnen worden. Ook kun je denken aan marketingmaterialen en personeelskleding.

Schaf tweedehands kantoormeubilair aan

Hergebruik is ook mogelijk door te kiezen voor tweedehands kantoormeubilair in plaats van nieuw meubilair. Printers, dossierkasten, bureaus en bureaustoelen zijn zo degelijk dat ze decennia mee zouden kunnen. Soms kiezen organisaties bij verhuizingen echter toch voor een nieuw meubilair en is er sprake van faillissementen, waardoor hele inboedels tegen aantrekkelijke prijzen tweedehands aangeschaft kunnen worden.

Afvalscheiding en -recycling

Als organisatie zou je het liefst natuurlijk helemaal geen afval meer hebben, maar dat is vooralsnog niet mogelijk. Gelukkig ligt de nadruk bij afval verwerking vooral bij plastic tegenwoordig veel meer op recycling dan op vernietiging. Het gescheiden inzamelen van afval maakt bijvoorbeeld de recycling van plastic veel gemakkelijker, dus geef medewerkers hiervoor de mogelijkheid.

De voordelen van een duurzaam bedrijf

Duurzaamheid in breed perspectief heeft betrekking op het welzijn van de maatschappij. Denk hierbij maar eens aan het diervriendelijk produceren van kantoorartikelen, en het letten op arbeidsomstandigheden waaronder kantoorartikelen worden gefabriceerd. Door duurzaamheid een belangrijk onderdeel te laten zijn van je bedrijfsproces werk je mee aan een betere wereld, bespaar je kosten en verbetert het imago van je bedrijf.

(Reacties onder de advertentie)



Join the Conversation