Organiseer je een evenement of wil je een nieuw product of je bedrijf onder de aandacht brengen dan is een goede marketingmix essentieel. Om beter te presteren dan je concurrent moet je jezelf kunnen onderscheiden. Een bekend onderdeel van de marketingmix is het verspreiden van flyers. Alleen is het verspreiden van flyers effectief en duurzaam? Het antwoordt is simpel: ja, flyeren werkt. Je moet het alleen wel goed doen.
De kosten
Nadat je hebt besloten dat flyeren onderdeel is van je marketingmix heb je te maken met een aantal opstartkosten. Je moet hierbij niet alleen denken aan het ontwerp en de drukkosten, maar gelukkig kun je je tegenwoordig vrij goedkoop flyers drukken. Als je dan je flyers voor een zacht prijsje in huis hebt moeten ze natuurlijk nog verspreid worden. Je hebt daarin een aantal opties: je kunt het natuurlijk zelf doen, of door je personeel laten doen. Die betaal je toch al. Daarnaast kun je, afhankelijk van je manier van flyeren, jongeren inzetten. Bedenk daarbij wel dat je bij direct en doelgericht flyeren andere vaardigheden nodig hebt dan bij huis-aan-huis verspreiding.
Ken je boodschap, ken je doelgroep
Om het hoogste rendement uit je flyer-actie te halen moet twee dingen goed in de gaten hebben: wie is is je doelgroep en wat wil je ze vertellen. Je kunt natuurlijk met hagel gaan schieten en op zaterdagmiddag in een drukke winkelstraat zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken en hopen dat je boodschap aanslaat. Maar je behaalt een veel hogere return on investment als je met scherp schiet. Heb jij een bedrijf dat zich bezig houdt met bijvoorbeeld beveiliging ofdanwel hang- en sluitwerk en je leest in de krant dat er in een bepaalde wijk veel wordt ingebroken, dan wil je daar natuurlijk direct op inhaken. Een snelle gerichte huis-aan-huis flyeractie is dan perfect. Ook bij flyeren op straat kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je folders aan een specifieke doelgroep uit te geven. Het gevolg is dat je minder folders nodig hebt (dus lagere kosten) en je direct de juiste mensen aanspreekt (dus hoger resultaat).
Flyeren kan anno 2017 nog steeds, zolang je maar in ogenschouw houdt dat je op het juiste moment de juiste boodschap moet vertellen.