In de autobranche wordt (helaas) veel gefraudeerd. Cijfers liegen hier niet om, circa 5 tot 10% van de auto’s heeft namelijk een teruggedraaide kilometerteller volgens de RDW. En ook een groot percentage heeft schade welke niet is opgegeven. Dit is aanzienlijk en toont aan dat je dit altijd even goed moet controleren voor je een tweedehands auto koopt. Of dit nu van een dealer bij je in de buurt of bijvoorbeeld via Marktplaats of Autoscout is. Gelukkig is hier een vrij eenvoudige oplossing voor tegenwoordig, namelijk een kenteken check uitvoeren.
Hoe werkt dit precies?
Door middel van een RDW kenteken check uit voeren kun je diverse voertuig gegevens achterhalen, waarvan de kilometerstand, het aantal vorige eigenaren, het schadeverleden en de actuele waarde auto de meest gevraagde gegevens zijn. Dit zijn namelijk allemaal cruciale factoren als je een nieuwe auto wilt kopen.
– De kilometerstand is van belang omdat je niet een auto wilt kopen dat in feite een veel hogere kilometerstand heeft dan wordt verwacht, dit zorgt namelijk voor een compleet andere prijs gezien dit een belangrijke stap is voor het prijzen van de auto.
– Het aantal vorige eigenaren zegt ook veel, indien een auto van korte tijd veel van eigenaar is gewisseld dan kan dit leiden dat de auto problemen heeft.
– Het schadeverleden spreekt vrij voor zich, indien er meer schade is geweest dan kan dit op den duur leiden tot meer onderhoud en reparaties welke geld kosten. Dit betekent dat je uiteindelijk meer kwijt bent dan nodig zou zijn
– De waarde van een auto achterhalen is ook erg belangrijk. Door een goede indicatie te hebben van het gemiddelde, weet je wat je ongeveer kunt vragen. Uiteraard kan je niet exact de prijs meten, gezien de staat van de auto ook erg belangrijk is, maar het geeft je wel een goede indicatie om te bieden.
Auto’s uit het buitenland nog meer risico
Wie denkt een auto te importeren uit het buitenland, is niet altijd even goed af. Het is in veel gevallen dat een auto aanzienlijk lager geprijsd is bij onze buren in Duitsland of zelfs België, al gaat het vaak om specifieke modellen. Maar in het buitenland wordt procentueel nog veel meer gefraudeerd dan Nederland, het is daarom altijd erg belangrijk als je een auto wilt importeren het chasisnummer altijd goed te controleren. Mensen die een auto verkopen in het buitenland weten hier ook goed misbruik van te maken. In Nederland houd de RDW nog vrij goed toezicht, in andere landen is dit het helaas niet het geval zoals in Nederland.