In de afgelopen jaren is de westerse economie weer opgekrabbeld, na de bankencrisis vanaf 2008. De meeste sectoren draaien weer op hetzelfde niveau als voor de crisis. Deze economische groei is ook goed te merken in de automobielindustrie. Deze draait dan ook weer op volle toeren. Verkoopaantallen stijgen en de gemiddelde aanschafwaarde van een voertuig wordt ook steeds hoger.
Economische groei
De economische groei is aan alles te merken. De koopkracht van de consument stijgt en daarmee verandert het koopgedrag. Het aantal werklozen neemt gestaag af terwijl de arbeidsmarkt steeds meer groeit. Bedrijven investeren weer volop, waardoor de beurzen gestage koersstijgingen laten zien. Omdat de rente nog altijd historisch laag is, wordt beleggen steeds populairder. Ook de handel in cryptocurrencies wordt steeds groter. De wereldwijde handel is grilliger te worden door allerlei (politieke) gebeurtenissen, maar toch lijkt de economische groei voorlopig zo door te gaan.
Automobielindustrie
Met de economische groei is de automobielindustrie weer druk. In de crisisperiode daalden de verkoopcijfers van de meeste fabrikanten. Nu worden verkooprecords steeds verbroken door de meeste grote autoconcerns. De komst en ontwikkeling van de elektrische auto zorgt daarnaast voor een stimulans voor de industrie zelf. Fabrikanten staan voor nieuwe uitdagingen om alternatieve aandrijvingen tot een succes te maken. De maakindustrie groeit daarin mee, omdat technologieën niet alleen ontwikkelt, maar ook geproduceerd moeten worden. Daarmee is het belang van de automobielindustrie voor de industrie goed zichtbaar.
Autoverkoop wereldwijd
De autoverkoop in Nederland is ten opzichte van 2016, met ruim 11 procent gestegen in 2017. Er worden niet alleen meer auto’s verkocht, maar de gemiddelde aanschafwaarde stijgt ook. Ook buiten Nederland is deze stijgende lijn te zien. Zelfs in Groot-Brittanië, waar de komende Brexit voor onrust zorgt. Buiten Europa is vooral in Azië een gestage groei te zien. De vraag naar Europese auto’s neemt daar steeds meer toe. Vrijwel alle grote autofabrikanten zijn daarom goed vertegenwoordigd in bijvoorbeeld China, om van deze groei te profiteren.
Aanbestedingstrajecten
Niet alleen consumenten kopen weer nieuwe auto’s. Ook de zakelijke markt is goed voor een forse groei in verkoopaantallen van auto’s. Grote aanbestedingstrajecten van de overheid en grote bedrijven, zorgen voor grote orders. Niet alleen orders voor het vervangen van het bestaande wagenpark, maar vooral ook de aanschaf van meer voertuigen. De toekomst van de automobielindustrie zal uitdagender worden. Want levertijden zullen gaan uitlopen en er moeten wel voldoende grondstoffen voor handen zijn.