Timemanagement, je hebt er vast eerder van gehoord. Toch doen ondernemers hun werk vaak niet op de meest efficiënte manier als het op tijd aan komt. Zonde, want met zo’n drukke agenda kun je vast wel wat extra tijd gebruiken. Gelukkig zijn er tal van tips om je tijd beter in te delen, productiever te werken en prioriteiten te stellen. Hierdoor kun je meer werk doen in dezelfde tijd! Benieuwd welke tips dit zijn? In dit artikel hebben we er een paar voor je op een rij gezet.
Voorkom uitstellen
Het is heel verleidelijk om taken waar je tegenop kijkt uit te stellen. Maar een hele dag er tegenaan hikken maakt het alsmaar moeilijker. Het is dan ook raadzaam om belangrijke taken, ook als ze ingewikkeld of vervelend zijn, als eerste af te ronden, zodat je de rest van de dag gemotiveerd blijft.
Vaste momenten voor checken e-mail
Het is heel verleidelijk om ieder mailtje dat binnenkomt gelijk te beantwoorden. Zo voorkom je dat je inbox overstroomt. Toch is het niet de meeste efficiënte oplossing. Immers doe je meerdere dingen tegelijk waardoor het moeilijk is om gefocust en te blijven. Daarnaast moet je iedere keer weer opstarten na een onderbreking, wat tijd kost. Creëer daarom vaste momenten op een werkdag om je e-mail te checken.
Zet je social media uit
Via onze laptop en telefoon hebben we natuurlijk al onze social media binnen handbereik. Het is dan ook erg verleidelijk om tussendoor even te kijken. Geen probleem uiteraard, maar wel erg afleidend. Je raakt uit je concentratie en verliest zo onnodig tijd. Heb jij moeite met focussen op werk? Probeer dan eens een app die de die bronnen van je afleiding resoluut blokkeren. Er zijn er tal!
Werk met lijstjes
Plannen geeft rust en overzicht. Je hebt helder wat er moet gebeuren, waardoor de kans kleiner is dat je dingen vergeet. Maak voor iedere week een lijst van wat er moet gebeuren. Moeten er ergens voorbereidingen voor worden getroffen, neem dit hier dan op mee. Deel de lijst vervolgens op in behapbare to-do lijstjes voor iedere werkdag. Streep af wat gedaan is, dat geeft voldoening
Let op tijdrovers
Je komt vast ook werkzaamheden tegen die jou veel tijd kosten, hoogstwaarschijnlijk meer dan een ander. Denk bijvoorbeeld aan boekhouden, (online) marketing of systeembeheer. Voor al deze taken zijn er professionals beschikbaar. Het kost geld, maar levert ook veel op. Zo kun je voor het succesvol najagen van openstaande facturen een incassobureau inschakelen. Kies je voor No Cure No Pay incasso, dan betaal je niets mocht de factuur niet kunnen worden geïnd. Besteedt tijdrovers uit, zodat jij meer tijd en energie kunt steken in de dingen waar jij goed in bent!